کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

بررسی انواع کیفیت در فیلم ها به صورت تخصصی ( تفاوت انواع فرمت ها

CAM
این نوع فایلها معمولاً توسط یک دوربین فیلمبرداری دیجیتال از داخل سینما گرفته شده است . بعضی اوقات از یک سه پایه استفاده شده اما اکثراًاستفاده از سه پایه امکان نداشته در نتیجه دوربین بعضی اوقات تکان میخورد . همچنین محل نشستن برای فیلم برداری همیشه خوب نیست و ممکن است حتی نسبت به پرده نمایش زاویه دار باشد . اگر حتی اندازه تصویر مناسب باشد مشکل بتوان گفت که نوشته ای در آنجا بوده یا خیر و اغلب در گوشه های تصویر در بالا و پایین حاشیه ای مثلثی به چشم می خورد . صدا توسط میکروفون روی دوربین ضبط شده و مخصوصاً در فیلمهای کمدی صدای خنده در تمام مدت فیلم شنیده میشود .با در نظر گرفتن این فاکتورها کیفیت صدا و تصویر بشدت پایین است اما بعضی اوقات شناس با ماست و سینما خلوت و صدای تقریباً خوبی به گوش میرسد

TELESYNC - TS
تله سینک تقریباً مشخصاتی شبیه نوع CAM دارد با این تفاوت که از یک منبع صدای خارجی استفاده میکند ( به احتمال زیاد از یک جک صدا روی صندلی برای اینکه صدای مردم بگوش نرسد )یک منبع صدای مستقیم حتماً یک منبع صدای خوب نیست و نویز محیط میتواند اثرگذار باشد . در اکثر موارد telesync فیلمی است که در یک سینمای خالی یا توی اتاقک نمایش توسط یک دوربین حرفه ای گرفته شده و کیفیت تصویر بهتری دارد ( نسبت به نوع CAM) . گستره کیفیتی زیاد ایجاب می کند که قبل از دانلود کامل نمونه ای از فیلم را امتحان کنید . درصد زیادی از Telesync ها همان نوع CAM هستند که اسمشان را عوض کرده اند .

TELECINE - TC
یک دستگاه تله سینه فیلمها را مستقیماً به دیجیتال تبدیل میکند .صدا و تصویر باید خیلی خوب باشد ، اما بسته به نوع تجهیزات بکارگرفته شده و قیمت ، نتیجه نهایی غیر منتظره است . عموماً نسبت ابعاد تصویر باید درست باشد هرچند تلهسینه ها نسبت 4:3 دارند . TC را نباید با TimeCode که نوعی شمارنده قابل دیدن در صفه در مدت نمایش فیلم است اشتباه گرفت .

SCREENER - SCR
یک تیپ مقدماتی VHS که برای فروشگاههای اجاره فیلم و جاهای مختلف دیگر فرستاده میشود تا برای تبلیغ استفاده شود . بخاطر پیاده شدن از روی VHS اندازه ابعاد تصویر عموماً 4:3 ( تمام صفحه ) هر چند نوع LetterBox ( وقتی فیلمهای عریض و DVD که ابعاد 16x9 دارند برای تلویزیونهای عادی پخش میشود دارای نوارهای سیاه بالا و پایین تصویر است ) هم گاهی اوقات پیدا میشود .

اشکال اصلی داشتن یک تیکر است ( پیغامی که در پایین صفحه در حال حرکت است و شماره تلفن برای کپی رایت و ضد کپی را به نمایش می گذارد ) . اگر کاستی دارای هرگونه سریال یا هرنوع علامتی که بتوان به منبع آن اشاره کند باشد جلویش گرفته میشود بنابر این روی آن قسمت را با علامت سیاهی می پوشانند . در بعضی از اوقات این علامت فقط برای چند ثانیه دیده میشود اما بدبختانه در بعضی از نوارها این علامت در کل فیلم دیده میشود و در بعضی هم می تواند کاملاً بزرگ باشد .بسته به تجهیزات استفاده شده کیفیت می تواند از عالی ( اگر از یک نوار مادر استفاده شده باشد ) تا خیلی پایین ( اگر با یک ویدئو VHS قدیمی به همراه تجهیزات Capture ضعیف و نوار کپی شده استفاده شده باشد ) متغییر باشد . بیشتر اسکرینرها به VCD تبدیل میشوند اما مقدارکمی از آنها بصورت SVCD هستند و بنظر میرسد بعضی از آنها تا حدودی از بقیه بهتر است .

R5
R5 مخفف Region 5 است . می دانید که در ریلیز DVD ها در جهان ، کل دنیا به 5-6 ناحیه تقسیم بندی شده است . به عنوان مثال Region 1 شامل کشورهای آمریکای شمالی ، Region 2 شامل اروپا و خاورمیانه و غیره . Region 5 هم کشور روسیه و کشورهای اروپای شرقی را شامل می گردد . یک تفاوت DVD ها در نواحی مختلف در Rating آنهاست ، مثلا صحنه های دارای خشونت یا Nudity در ناحیه خاورمیانه حذف می گردند . تفاوت دیگر زبان فیلم و زبان زیرنویس DVD است . در Region 5 ، همیشه DVD ها چند هفته زودتر به بازار می آیند (چون در این منطقه عموما اکران سینمایی همزمان با جهان وجود ندارد) . پس R5 از نظر کیفیت تصویر همانند یک DVD-Rip است ، ولی چون زبان دی وی دی های ناحیه 5 ، انگلیسی نیست ، در ریلیز R5 ، صدای انگلیسی از یک منبع خارجی گرفته شده و روی فیلم سینک می گردد .

DVD-SCREENER - DVDscr
همان قضیه اسکرینر در اینجا نیز هست اما از روی DVD . معمولاً بصورت Letterbox هستند اما بدون اضافاتی که یک DVD نهایی داراست . تیکر معمولاً در قسمت سیاه نیست ( نوارهای سیاه بالا و پایین ) و مزاحم دیدن میشود .اگر تبدیل کنند کمی مهارت داشته باشه این نوع باید خیلی خوب باشد . معمولاً به SVCD یا Divx/Xvid انتقال پیدا میکند .

DVDRip
یک کپی از رلیز نهایی DVD است . ممکن است یک رلیز ماقبل آخر باشد.کیفیت عالی باید داشته باشد . این نوع فیلمها بصورت SVCD و Divx/Xvid بیرون داده میشوند .

VHSRip
از روی ورژن نهایی یک کاست VHS تبدیل شده اند .

TVRip
اپیزودهای تلوزیونی نه تنها از شبکه ( کپچر شده با رسیورهای کابلی یا ماهواره ای ارجحیت دارند ) بلکه چند روز قبل از پخش در سراسر شبکه از فیدهای ماهواره ای ارسال می شوند ( اینها حفاظت نمی شوند اما بعضی اوقات مقداری سوسو می زنند ) .بعض از برنامه ها مانند برنامه WWF Raw Is War که دارای قسمتهای اضافه ای نیز هستند و Dark Matches ( مسابقاتی که ادامه دار هستند ولی از تلوزیون نیز پخش نمیشوند ) بخشهای تست دوربین و گزارش نیز داخل آنها وجود دارد . PDTV ( پخش تلوزیونی دیجیتال ) نیز توسط یک کارت تلوزیونی دیجیتال PCI کپچر میشود ، معمولاً بهترین نتیجه را داراست و اغلب گروهها میل دارند که آنها را بصورت SVCD تبدبل کنند . تبدیل شده های VCD/SVCD/DivX/XviD همگی صفحه تلوزیونی را ساپورت می کنند . ( برای پخش بر روی تلویزیون مناسبند )

WORKPRINT - WP
یک workprint کپی از فیلم است که کامل نشده . اون ممکنه بعضی صحنه ها ، موسیقی را نداشته باشد و کیفیت آنها از خیلی عالی تا خیلی ضعیف متغییر است . بعضی از آنها با نسخه نهایی خیلی متفاوتند ( مردان سیاه پوش هیچکدام از بیگانه ها وجود ندارند ولی هنرپیشه ها سر جای خوشان هستند – هنوز کاراکترهای کامپیوتری روی این صحنه ها مونتاژ نشده ). بعضی هم ممکن است صحنه های اضافی داشته باشند (Jay and Silent Bob ) . این نوع فیلمها برای کامل کردن کلکسیون خیلی خوبه به شرطی که بر اساس یه نسخه با کیفیت خوب باشه .

DivX Re-Enc
این نوع فیلمی است که از روی یک VCD اصلی تهیه شده و برای کوچک شدن حجم به Divx تبدیل شده . بیشتر نزد کانی که فایل به اشترک می گذارند عمومیت دارد و آنها معمولاً اسامی شان به کل نام فیلم.نام تبدیل کننده.گروه ( شماره Cd از CD ) و غیره نام گذاری میشوند . عمده ترین این گروهها SMR, TND هستند . اینها اغلب ارزش دانلود کردن ندارند مگر اینکه شما در مورد فیلمی مطمئن نباشید و بخوهید فقط 200MB از آن را کپی کنید . عموماً از اینها دوری کنید .

DVDRip > DVDSCR > R5 Retail > Telecine > Telesync > Cam.

----------------------------------------------------------

انواع قالب های مدیا:

VCD
VCD یک قالب بر پایه فشرده سازی MPEG1 و دارای Bitrate ثابت 1150 کیلوبیت در ثانیه (kbps) و نیز رزولوشن 352x240 نقطه است . VCD ها اکثرا برای انتقال ریلیزهای با کیفیت پایین تر (screener, TC , TS , CAM) مورد استفاده قرار می گیرد ، برای اینکه کل فیلم حجم کمتری پیدا کند و بتوان مدت زمان بیشتری از فیلم را بتوان در یک دیسک جای داد . هم VCD ها و هم SVCD ها ، بر اساس دقیقه زمان بندی می شوند . و در حال حاضر ، دقیقا می توان 80 دقیقه فیلم VCD را بر روی یک سی دی 700 مگابایتی جا داد .

SVCD یا Super VCD
SVCD قالبی بر پایه الگوریتم فشرده سازی MEPG2 بوده (همانند DVD) ، و می تواند نرخ Bitrate متغیری تا حداکثر 2500 کیلوبیت در ثانیه (kbps) داشته باشد . رزولوشن تصویر در این قالب 480x480 نقطه است لیکن حین پخش (توسط کامپیوتر یا دستگاه DVD-Player) ، نسبت ابعادی آن به 4:3 تبدیل می یابد (توجه دارید که رزولوشن 480x480 یک تصویر مربعی به ما میدهد ، ولی نسبت طول به عرض تلویزیون ها یا مانیتورهای عادی 1.33 و مستطیلی است) . با توجه به نرخ Bitrate متغیر ، مدت زمانی از فیلم SVCD که می توان بر روی یک CD جای داد ، متفاوت است ، و به طور معمول 35 تا 60 دقیقه فیلم SVCD روی یک CD جای می گیرد . برای رسیدن به کیفیت بهتر در SVCD ، در هنگام Encode کردن فیلم مادر ، از روش Multiple-Pass استفاده می شود . این روش زمان طولانی تری را می طلبد ولی حاصل آن ، فیلمی با حجم کمتر و کیفیت بهتر است .

XVCD/XSVCD
گاهی VCD و SVCD هایی هستند که از قوانین و مبانی استاندارد این قالب ها پیروی نمی کنند . در هر کدام از آنها ، ممکن است رزلوشن و یا Bitrate چیزی متفاوت از مقادیر استاندارد باشد . این نوع فیلم ها ، معمولا در کامپیوتر به راحتی به نمایش در می آیند ولی دستگاه های پخش کننده دیسک (DVD Player ها) ، عکس العمل های متفاوتی نسبت به آنها دارند (مثلا دستگاههای Philips آنها را بدون مشکل پخش می کنند ، ولی اکثر دستگاههای Sony فقط صدای این فیلم ها را پخش می کنند ) . این قالب معمولا توسط افرادی استفاده می شود که قصد ریلیز و پخش فیلم در اینترنت را ندارند ، و فیلم را برای آرشیو شخصی شان می خواهند .

Divx/Xvid
Divx ، قالبی است که برای استفاده در پلت فرمهای چندرسانه ای طراحی شده است . Divx از دو سیستم کدینگ ، یکی Low Motion و دیگری High Motion استفاده می کند . تا دو سال پیش ، تنها کدینگ Low Motion وجود داشت ، و اگر دقت کنید ، در فیلمهای Divx سالهای پیش ، فیلمهایی Drama ، Romance و ... که دارای صحنه های اکشن زیاد نبودند ، کیفیت قابل قبولی داشتند ولی در همان زمان ، فیلمهای اکشن که دارای صحنه هایی با حرکت دوربین زیاد و سریع بودند ، در قالب Divx دچار مشکب می شدند و کیفیت شدیدا افت می کرد . از اواخر سال 2004 و با آمدن Divx نسخه 5 ، کدینگ High Motion این مشکل را برطرف نمود . روشی تحت عنوان SBC یا Smart Bitrate Control در این نسخه به کار گرفته شده که در حین کدینگ فیلم مادر ، بسته به نوع صحنه ها ، سیستم کدینگ بین دو حالت Low Motion و High Motion سوئیچ می شود . این قالب حالت Anamorphic دارد و مقادیر Bitrate و رزولوشن قابل تغییر و انتخاب دلخواه هستند . اما تفاوت DivX و Xvid چیست ؟ بد نیست بدانید ، Xvid قالب اصلی و قدیمی تر است (اگر چه اکنون DivX شناخته شده تر است) . قالب Xvid از ابتدا به صورت Open Source (کد باز) ، طرح ریزی شده و هر کس می تواند بنا به دلخواه خود ، تغییراتی در برنامه کدینگ آن ایجاد کند ، ولی DivX در واقع نوع انحصاری شده ی Xvid است ، و تغییرات در این قالب تنها توسط شرکت دارنده کپی رایت آن ، ایجاد می شود . همچنین در Divx ، تنظیمات مربوط به انتخاب Bitrate ، رزولوشن ، MultiPass Enconding و ... بسیار محدود شده اند . به تازگی ، شرکت های سازنده DVDPlayer نیز به مزیت های این قالب (کاهش شدید حجم فایل بدون کاهش آنچنانی از کیفیت فیلم در مقایسه با DVD) پی برده اند و در محصولات خود ، از DivX و Xvid نیز پشتیبانی می کنند .

CVD
CVD ترکیبی از دو قالب VCD و SVCD می باشد و عموما توسط اکثر دستگاههای DVD-Player پشتیبانی می شود . این قالب دارای کدینگ MPEG2 و نیز نرخ Bitrate مشابه SVCD است ولی رزولوشن آن 352x480 نقطه است . در حال حاضر هیچ گروهی فیلم ها را در این قالب ریلیز نمی کند .

DVD-R
DVD مخفف Digital Versatile Disc است (یعنی دیسک چندمنظوره ی دیجیتالی) . قطعا تاکنون با انواع مختلفی از دی وی دی ها رو به رو شده اید . مثل : DVD-R ، DVD+R ، DVD-RAM و DVD-RW و یا Mini-DVD .

آنچه ما بیش از همه در بازار ایران می بینیم و با آن سر و کار داریم DVD+R و DVD-R است . بد نیست بدانید ، این دو نوع از لحاظ ساختاری هیچ تفاوتی با هم ندارند . موضوع اصلی در مورد این دو ، به دعوای تولیدکنندگان DVD در اواسط دهه 90 برمیگردد . شرکت های پاناسونیک، نوشیبا، اپل، هیتاچی، ان ای سی، پایونیر، سامسونگ و شارپ از DVD-R پیشتیبانی می کنند ، حال آنکه شرکتهای فیلیپس، سونی، هیولت پاکارد، بل، ریکو، یاماها و سایر تولیدکنندگان DVD از DVD+R حمایت می کنند . (دعوا تنها بر سر ثبت این محصول به نام گروه خود است !!) . DVD های موجود در بازار ما ، عموما از نوع یک طرفه و یک لایه هستند و می تواند 4.7 گیگابایت اطلاعات ذخیره کنند (این حجم در حالت دولایه به 9.4 و در حالت دوطرفه و دولایه به 17 گیگابایت می رسد) . فیلم های DVD ، دارای قالب فشرده سازی MPEG2 (همانند SVCD) هستند ولیکن رزولوشن آنها به طور استاندارد 720x480 نقطه بوده و دارای نرخ Bitrate متغیری از 2 تا 10 مگابیت در ثانیه (Mbps) می باشند . یکی از مزیت های DVD ، امکان انتخاب زیرنویس به زبان های مختلف و حتی انتخاب زبان دوبله فیلم در برخی از آنهاست . در بسیاری از DVD ها پشت صحنه های فیلم و یا تبلیغ سایر فیلم ها و گاها Music Video های مرتبط با فیلم گنجانده می شود . حتما به یاد دارید که در اوائل ورود DVD به بازار ، بحث از گنجاندن امکان انتخاب نمای دید (Viewing Angle) در DVD ها بود ، ولی بد نیست بدانید ، این اتفاق جز در تعداد معدودی از فیلم ها رخ نداد و کم کم به فراموشی سپرده شد !!

منبع:PCSeven

نظرات 5 + ارسال نظر
پریسا 1394,12,02 ساعت 03:02 ب.ظ http://www.parisag.blogfa.com

ممنون از اطلا عات خوبتون

سپاس از لطف شما

پریسا 1394,12,01 ساعت 05:52 ب.ظ http://www.parisag.blogfa.com

پس چجوری کیفیت فیلمارو بالا میبرن

کیفیت بستگی به دوربین فیلمبرداری نورپردازی و ادیت اولیه داره .

پریسا 1394,11,29 ساعت 07:26 ب.ظ

سلام
یه سوال داشتم باچه نرم افزاری میتونم کیفیت فیلم رو بالا ببرم ؟؟
مثلا کیفیت 1080pو720p
ممنون

بعید میدونم بشه با نرم افزار کیفیت فیلم رو بهتر کرد، حداقل من تا حالا به یه همچین نرم افزاری بر نخوردم

لایت 1394,01,02 ساعت 07:04 ب.ظ

مرسی

نگین 1392,11,12 ساعت 10:53 ب.ظ

عالی بودممنون

مرسی از توجه شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد