کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

معرفی سد تاریخی امیر، شهر کرسف

     سد کرسف گنجینه ناشناخته استان زنجان

   سد کرسف یا سد امیر درجنوب غرب شهر کرسف از توابع شهرستان خدابنده قرار گرفته است که از مسیر قیدار به همدان در مسیر فرعی به فاصله3 کیلومتری قابل دسترسی است . 

 تاریخ این سد بنا به سفالهای کشف شده در اطراف شهر به دوره ساسانیان برمی گردد . و مشرف به بقایای شکارگاه امیر جهانشاه خان افشار سرکرده ی ایل افشار در اواسط دوره ی قاجاریه در ناحیه ی خمسه به جای مانده است که در زمان او نیز نسبت به مرمت سد اقداماتی صورت گرفته است و چنانچه در معرفی و بررسی  زوایای این سد تاریخی و ناشناخته تاکنون هیچ اقدامی صورت نپذیرفته است که این خود باعث گمنامی آن گردیده است . این سد بر روی یکی از شاخه های رودخانه ی قزل اوزن ساخته شده که به آن رودخانه ی شور گفته میشود. 


سد کرسف از نوع سدهای وزنی و سنگی پشت بند دار به طول 100 متر و ارتفاع 15 متر دارای ظرفیت آبگیری حدود 5 ملیون متر مکعب است و برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفت و روستاهای پایین دست از آب این سد بهره مند  می شدند .  متاسفانه به علت عدم توجه مسئولین امر این سد تاریخی در طول سالیان گذشته به علت سیلابهای متعدد مخزن آن از رسوبات رسی پر شده و عملا این سد را فاقد کارایی کرده است. سازه این سد دقیقا در مقطع U شکل کاملا سنگی احداث و توسط دو پایه ی پشت بند دار مستحکم گردیده است و تا کنون هیچگونه نشانی از لغزش یا شکاف دیده نمیشود اما این سازه خود به تنهایی گواه زنده بر قدمت مهندسی سدسازی در ایران است. اگر چه مسئولین محترم امور آب و سد اندک توجهی به عمل آورند، با کمترین بودجه میتوان یکی از قدیمی ترین آثار سد سازی ایران را از تخریب نجات داد و به طبع آن شاهد رونق در امورات ذیل شد : 
-  جمع آوری و ذخیره آبهای تحت العرض و نزولات آسمانی
-  تبادل رطوبت و ایجاد تعادل دبی هوا در بین زمینهای اطراف و احیای مراتع
- پرورش انواع آبزیان و ماهی به روش poly calcher   از جمله اردک و غاز در آن
- تامین بخشی از آبهای سطحی روستاهای اطراف و چشمه سارها
- ایجاد تفرجگاه و پارک آبی جهت استفاده اهالی و گردشگران مسیر غار کتله خور
- ایجاد محیط طبیعی برای وحوش و پرندگان مهاجر از نظر زیست محیطی
- ارتقاع سطح حاصلخیزی زمینهای کشاورزی

 

نظرات 6 + ارسال نظر
Haji 1400,02,02 ساعت 09:15 ب.ظ

سلام
این سد ماهی داره؟

ع بیات 1396,05,12 ساعت 01:35 ب.ظ

ممنون از زحماتتون

دکترعلی هاشمی 1394,12,05 ساعت 10:32 ب.ظ

با عرض سلام
از همت و تلاش جناب پاشایی که با همت والای خود موجبات ارتباط جمعی را برای عزیزان فراهم نموده کمال تشکر و قدردانی را دارم .
بند امیر را بعنوان شناسنامه زنده کرسف و منطقه باید دانست و ضمن مطالعات باستانشناسی نیاز بهبررسیهای فنی در خصوص سازه و ساختارهای أن دارد تا با شناخت هرچه بیشتر أن نسبت به ثبت أن در میراث فرهنگی و یونسکوًاقدامات عاجل صورت گیرد و در گام بعدی نسبت به بازسای و مرمت أن اقدام گردد تا در أینده علاوه بر ذخیره أب و تحولات ناشی از أن که دربالا اشاره شده از نظر جذب توریسم ودرامدهای ناشی از أن برنامه ریزی گردد.

از لطف شما سپاسگزارم

آیدین 1394,04,07 ساعت 11:15 ب.ظ

یا سلام و خسته نباشید خدمت دوستان
لازم است از زحمات اعضاء شورای اسلامی شهر کرسف بابت پیگیری کارها کمال تشکر را داشته باشم ایشان زحمات زیادی را در این خصوص کشیده اند .
همچنین افراد دیگری هم بودند که شاید مردم شریف شهر کرسف از زحمات آنها مطلع باشند چراکه این افراد با پیگیری و نفوذی که در مراکز مهم استانی و کشوری داشتند در پیشبرد کارها خیلی موثر بودند که گفتن آن شاید حمل بر خودستایی افراد باشد ولی نباید زحمات آنها را نادیده گرفت و براحتی از کنار آنها گذشت مثلا
ً آقای یوسف افشار گه واقعاً بنده جون در جریان کار ایشان هستم زحمات زیاد و وافری را در این حوزه کشیدند و با افراد ذی نفوذی در کشور آشنا بودند که در راستای احیای بند امیر گام برداشتند .
فقط خواستم یه جورایی ار زحمات این افراد تشکر نمایم و برای ایشان و خانواده ایشان از خداوند متعال طلب نوفیق و سلامتی را داشته باشم.
به امید پیشرفت شهر خوب و دوست داشتنی مردم کرسف

00 1393,12,27 ساعت 05:36 ب.ظ

بهترینه کرسف

صبوری 1393,12,26 ساعت 06:31 ب.ظ

ممنون عالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد