کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

مصاحبه ی کرسف آنلاین با شهر دار کرسف

         در سفری که در تاریخ 21 مهر 94 به کرسف داشتیم، سری هم به شهرداری زدیم. در مراجعه به شهرداری کرسف چیزی که بیش از همه جلب توجه میکند، درب دفتر کار شهردار است که به روی همه مراجعین باز است و مردم بدون وقت قبلی و معطلی و بدون واسطه میتوانند با شهردار صحبت کنند و در تمامی موارد هم شهردار با گشاده رویی و مردم داری، شخصا" پیگیر کارهای مراجعین است.
 http://www.karasfi.ir/
در این بازدید فرصتی هم برای ما (کرسف آنلاین) پیش آمد تا با جناب آقای سیدضرغام حسینی، شهردار محبوب کرسف گفتگویی داشته باشیم که در ادامه شرح کامل این گفتگو را میخوانید:

-    جناب شهردار، لطفا بفرمایید که کرسف از چه تاریخی شهر شده و حضرتعالی از چه زمانی بعنوان شهردار کرسف انتخاب شده اید؟
کرسف از شهریور سال 92 از روستا به شهر تبدیل شد و از مهرماه همان سال با تغییر و تحولی که در دهداری به وجود آمد و به شهرداری تبدیل شد، جناب آقای علی اصانلو که در آن زمان از کارکنان فرمانداری شهرستان خدابنده بودند، به عنوان سرپرست شهرداری کرسف انتخاب شده و تا پایان سال 92 عهده دار این مسئولیت بودند و بنده از 9 فروردین 93 به عنوان شهردار در خدمت مردم کرسف هستم.  

-    در تبدیل روستا به شهر، با توجه به عدم وجود زیرساختهای لازم، معمولا شهرداریهای جدیدالتاسیس با چالشهایی روبروی میشوند، شهردار و مجموعه شهرداری در ابتدای کار در کرسف با چه چالشهایی روبرو بوده اند؟
الحمدولله با توجه به اینکه کرسف قبل از تبدیل به شهر، شهرک بوده و مردم با قواعد و فرهنگ شهر نشینی آشنا بودند، از این بابت با چالش عمده ای مواجه نبودیم، ولی از بابت ساخت و سازهایی که در سطح شهر انجام می شد، سازندگان ساختمانها از اینکه برای ساخت بنا باید به شهرداری مراجعه کرده و پس از اخذ پروانه ساخت و طی مراحل قانونی، نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند، اطلاعی نداشتند و در این زمینه مراجعه ای به شهرداری انجام نمی شد. در این زمینه متقاعد کردن سازندگان برای مراجعه به شهرداری و اخذ مجوز و پرداخت هزینه های مربوطه و تبعیت از اصول شهرسازی و ساخت و ساز، مهمترین چالش پیش روی شهرداری بود و در سایر زمینه ها با توجه به فرهنگ بالای مردم کرسف، شهرداری با چالش خاص و مهمی روبرو نبوده است.

-    آیا در خصوص تخصیص بودجه برای شهرداری کرسف در سطح شهرستان، استان و کشور مسئله و مشکل خاصی وجود دارد؟
متاسفانه شهر شدن کرسف، مصادف شد با وضعیت نامساعد اقتصادی کشور و همین مسئله باعث شد، که بودجه های تخصیصی از طرف دولت به پروژه های عمرانی کاهش پیدا کند، به نحوی که از لحاظ تخصیص اعتبارات در سال 93 برای شهرداری کرسف، 550 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که از این مبلغ متاسفانه تنها 140 میلیون تومان تخصیص یافت. ولی از بابت سایر اعتباراتی که وزارت کشور از محل ارزش افزوده ی مصرف کالا، مصرف سوخت، آلایندها و غیره از طریق سازمان شهرداریها تخصیص میدهد، اختصاص بودجه نسبت به سنوات قبل بهتر شده و همین امر سبب شد که کمبود اعتبارات جبران شده و در سال 93 در عملیات عمرانی، تجهیز دفتر شورا، تجهیز شهرداری و تهیه ملزومات اداری و رایانه ای و خرید 308 تن قیر یارانه ای، خرید و بهسازی ماشین آلات شهرداری و خدمات شهری، بالای یک میلیارد تومان هزینه شد و همچنین در سال 94.
لازم به ذکر است که، گزارش عملکرد و درآمد و هزینه شهرداری را هر شش ماه یکبار تهیه و برای وزارت کشور ارسال و همچنین در سایت شهرداری جهت اطلاع مردم، منتشر می کنیم.
همانطور که قبلا" اشاره شد، متاسفانه به دلیل وضع اقتصادی نامساعد کشور، از بسیاری از اعتبارت دولتی و ملی  بی بهره ایم و در عین حال برای ساماندهی ورودیهای شهر، تکمیل و تجهیز ساختمان آتش نشانی و اماکن گردشگری به اعتبار نیاز داریم و این در حالیست که کلیه ی این پروژه ها در اولویت پروژه های استانداری قرار دارد ولی به دلیل کمبود اعتبارات، تمام تلاش استانداری بر این است که کلیه پروژه های قبلی که بالای 80% پیشرفت داشته را به سرانجام برساند و تا اتمام پروژه های قبلی، آغاز پروژه جدید میسر نیست.

-    چه پروژه هایی در سطح شهر کرسف توسط شهرداری تابحال تکمیل شده است؟
میدان شهرداری و بوستان مادر تجهیز و تکمیل شده  و خیابان زهراوی و قسمتی از خیابان امام و خیابان حکیم الهی  و کوچه های اطراف و قسمتی از خیابان سهروردی جدول گذاری شده است.
پروژه های شهرداری بصورت مستمر انجام میشود، بدین معنی که کارهایی مثل جدول گذاری، آسفالت ریزی و جمع آوری زباله بصورت مداوم انجام میشود، ولی آسفالت ریزی خیابان امام، خیابان حکیم الهی، خیابان مسجدجامع و جدول گذاری خیابان بولاق باشی انشاالله در سال 94 بیشتر نمود پیدا خواهد کرد.
http://www.karasfi.ir/
http://www.karasfi.ir/
-    آیا زمانبندی مشخصی برای اتمام جدولگذاری و آسفالت ریزی خیابانهای مذکور وجود دارد؟
متاسفانه در اجرای پروژه آسفالت ریزی ما با دو مشکل روبرو بودیم، یکی جابجایی تیرهای برق واقع در سطح خیابان که بایستی به پشت جدولها منتقل می شد و با وسواسی که اداره برق داشت باعث ایجاد مشکل شد و دیگری تعویض کل شبکه آبرسانی خیابان امام و شهدا بود که برای انجام این کار 1500 متر لوله توسط شهرداری تهیه شده و در اختیار اداره آبفای شهری قرار گرفت. تعویض شبکه آب شرب و جابجایی انشعاب مشترکین از سیستم قدیم به جدید و تهیه اشتراک متقاضیان جدید هم باعث طولانی شدن زمان اجرای این پروژه شد. در حال حاضر حدود 4 یا 5 مورد از جابجایی انشعابها در حال انجام است که بعد از تکمیل جابجایی انشعابات، زیرسازی و آسفالت خیابان امام و خیابان شهید بیات بسمت حسینیه 15 الی 20 روزه انجام خواهد شد، به نحوی که انشالله تا پایان آبانماه این پروژه ها به اتمام خواهد رسید.
http://www.karasfi.ir/
http://www.karasfi.ir/
-    تعویض سیستم آبرسانی در سایر مناطق شهر چه زمانی انجام خواهد شد؟
اخیرا" از ماده 180 اعتبارات، مبلغ 1 میلیارد و 350 میلیون تومان اعتبار برای احداث مجتمع آبرسانی به آبفای شهری تخصیص داده شده و با توجه به اینکه مطالعات مربوط به چاههای تامین آب شرب شهر کرسف بین کرسف و سهرورد انجام شده و ایجاد مجتمع آبرسانی در سه نقطه از این منطقه میسر شده است، و انشالله از سال 95 اداره آبفا نسبت به احداث مجتمع آبرسانی اقدام خواهد کرد و بعد از آن به مرور و بصورت فاز به فاز نسبت به تعویض سیستم آبرسانی اقدام خواهد شد، منتها در این پروژه مشارکتی از طرف شهرداری نخواهد بود و اداره آبفا اجرای این پروژه را به عهداه خواهد داشت. احتمال میدهم که انشالله تا 5 سال آینده کل سیستم آبرسانی شهر کرسف تعویض شده و مجتمع جدید شروع به کار کند که با این اقدام هم آب شرب بهداشتی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و هم با خارج شدن چشمه کرسف از مدار تامین آب شرب، مقدار آب بیشتری برای آبیاری باغات شهر در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

-    با اقدامات شهرداری، محیط چشمه نسبت به قبل بهتر شده است، برنامه های آتی شهرداری برای چشمه تاریخی شهر کرسف چیست؟
در جهت بهتر شدن سیمای چشمه و ترغیب مسئولین مربوطه و سرمایه گذاران، برای سرمایه گذاری، تا بحال حدود 50 میلیون تومان از طرف شهرداری هزینه شده و با این عمل، استارت کار زده شده است تا انشالله برای استفاده ی مردم کرسف و خصوصا" مردم قیدار، چشمه کرسف به یک مجتمع تفریحی، ورزشی  تبدیل شود، منتها اعتقاد ما بر این است که بایستی طرحی جامع برای چشمه تصویب شود. انشالله بعد از ابلاغ نقشه ی شهر، و تهیه طرح، باغچه های اطراف چشمه را تغییر کاربری می دهیم.
در جهت تهیه طرح و مشاوره ی فنی، اداره میراث فرهنگی و گردشگری و دفتر فنی استانداری برای همکاری قول مساعد داده و اعلام آمادگی کرده اند.
برای جلوگیری از پراکنده کاری، سایر اقدامات شهرداری پس از تهیه طرح انجام خواهد شد. مالکین باغچه های اطراف چشمه هم برای همکاری اعلام آمادگی کرده اند که انشاالله در سال آتی و پس از تهیه طرح عملیات در اطراف چشمه ادامه می یابد.
http://www.karasfi.ir/
-    آیا شهرداری اقدامی برای خریداری و تملک باغچه های اطراف چشمه انجام داده و یا در دست انجام دارد؟
در این زمینه صحبتهایی شده و مالکین هم رغبت نشان داده اند، و انجام کار به اینصورت خواهد بود که، شهرداری کاربری باغچه ها را از باغ به مسکونی و تجاری تغییر خواهد داد و در مقابل مالکین هم مقدار مشخصی از ملک خود را برای اجرای پروژه چشمه در اختیار شهرداری قرار خواهند داد.

-    شهرداری برای جاده بیجار و کمربندی کرسف چه برنامه ای دارد؟
همانطور که مستحضر هستید، تابحال ما با نقشه روستا کار کرده و منتظر ابلاغ نقشه هادی شهر هستیم. در حال حاضر جاده بیجار با اینکه از داخل شهر عبور کرده، در اختیار اداره ی راه قرار دارد و جزء حوزه خدمات شهری شهرداری نیست. انشاالله بعد از تهیه و ابلاغ نقشه هادی شهر، جاده بیجار در حوزه خدمات شهری شهرداری وارد میشود و میتوانیم اقداماتی در زمینه دوبانده کردن، بهسازی و ایمن سازی جاده انجام دهیم.
 درصورتی که جاده بیجار به کمربندی تبدیل شود، جزء پروژه های اداره راه و شهرسازی قرار می گیرد و توسط این اداره مطالعاتی صورت می گیرد، که به نظر من مطالعات و اقدامات اولیه این طرح بیش از 10 سال طول می کشد. برنامه ای که ما برای جاده بیجار داریم، این است که بعد از ابلاغ طرح هادی شهر، نسبت به دوبانده کردن آن اقدام کنیم و با نصب سیستم روشنایی و حداقل 2 عدد پل عابر پیاده شرایطی فراهم کنیم تا مردم در گذر از این جاده از امنیت کافی برخوردار باشند.
http://www.karasfi.ir/
-    آیا زمان ابلاغ طرح هادی شهر مشخص شده است؟
تهیه و ابلاغ نقشه هادی شهر نیازمند تامین اعتبار است و به این منظور نامه ای در فروردین امسال از طرف معاونت محترم امور عمرانی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال شده و اعتبارات لازم جهت تهیه نقشه هادی شهرهای جدید که شامل کرسف و نوربهار میشود، درخواست شده که تا به امروز این اعتبار اختصاص پیدا نکرده است، ولی قول مساعد داده اند که در شش ماهه دوم نسبت به این کار اقدام کنند. با مشاوران تهران هم هماهنگیهای لازم انجام شده تا به محض تخصیص اعتبار، کار تهیه نقشه انجام شود که فکر میکنم تهیه و تصحیح و ابلاغ طرح تا ابتدای سال 95 طول بکشد.
-    جدول گذاری خیابان سهروردی ناتمام مانده، آیا اقداماتی در زمینه عقب نشینیهای این خیابان انجام شده است؟
ادامه ی جدولگذاری خیابان سهروردی منوط به عقب نشینی ساختمانهایی است که در این مسیر قرار دارند که در این خصوص با حدود 30 نفر از مالکان که نیاز است حتما" عقب نشینی کنند صحبتهایی شده و حدود 20 ملک هم که فعلا در پیاده رو قرار دارند و شهرداری هم فعلا اصرار زیادی برای عقب نشینی این تعداد ندارد.

با توجه با اینکه شهرداری جدیدالتاسیس بوده و اعتبارات کافی برای خریداری و تملک املاک واقع در طرحها را ندارد، ما طرحی ارائه کرده ایم که بر اساس آن افرادی که ملکشان در مسر طرهها قرار دارد و در جهت تعریض معبر عقب نشینی انجام میدهند، متناسب با زمینی که در اختیار شهرداری قرار میدهند، طی صورت جلسه ای شهرداری متعهد میشود با تصویب شورای محترم شهر، تا طی 5 تا 10 سال عوارض ناشی از ارزش افزوده مربوط به اجرای طرحها که مبلغ قابل توجهی هم هست، را از این افراد دریافت نکند و هم عوارض مربوط به ساخت و ساز و تغییر کاربری و تفکیک را پرداخت نکنند و به این طریق تهاتری بین شهرداری و افراد انجام میگیرد.

-    آیا غیر از مواردی که مطرح شد، مورد دیگری هم از اقدامات شهرداری کرسف وجود دارد که بخواهید در موردش توضیح دهید؟
در کرسف، پس از تاسیس شهرداری کارهایی که پایه و اساس شهر را تشکیل میدهند، انجام شده، از جمله آموزش پرسنل شهرداری، نامگذاری کوچه و خیابانها انجام شده است، با اداره پست جهت تهیه پلاک های پستی قراردادی منعقد شده که انشاالله تا یکماه آینده نصب خواهد شد، تابوهای معابر در دست تهیه است که امسال نصب خواهد شد، تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی که نصب شده است. اکثر کارهای ریز انجام شده و انشالله در سال 95 بیشتر برنامه شهرداری این خواهد بود که در اکثر خیابانها جدول گذاری، زیر سازی و آسفالت ریزی انجام دهد و این امر مستلزم آماده بودن خیابانها از لحاظ عقب نشینی است. اولویت جدولگزاری و آسفالت ریزی با خیابانهایی خواهد بود که در آنها عقب نشینیها انجام شده و آماده باشند. همانطور که در ابتدا عرض کردم، با توجه به فرهنگ بالای شهرنشینی مردم کرسف و هم اینکه مردم کرسف مردمی منطقی هستند و استعدادی که بصورت بالقوه در کرسف وجود دارد، امیدوارم که در سالهای آتی کرسف بین شهرهای هم رده خود، به شهری نمونه تبدیل شود.

-    با توجه با اینکه تقریبا" نیمی از مردم کرسف در شهرهای دیگر زندگی میکنند و اکثرا" هم افراد موفقی هستند و در ادارت و سازمانها مشغول به کار بوده و یا کسب و کار خود را دارند، به چه شکل میتوانند در توسعه و آبادانی کرسف سهیم شوند؟
کرسفیهای غیرساکن به دوشکل میتوانند در پیشرفت کرسف سهیم باشند، افرادی که در ادارت و سازمانهای دولتی بخصوص ادارات و سازمانهای شهرستان خدابنده مشغول هستند میتوانند در حوزه مسئولیت خود باعث کمک و تسریع کارها و تعامل با شهرداری کرسف باشند و این جدا" تاثیرگذار خواهد بود. شهر در هر صورت پیشرفت خواهد کرد، ولی کمک این افراد میتواند میتواند در کاهش زمان پیشرفت موثر باشد بعوان مثال کاری که قرار است در طول 5 سال انجام شود، میتواند با مساعدت و همکاری این عزیزان در یک سال انجام شود.
افرادی هم که درحوزه کارهای شخصی مشغول هستند، میتوانند با سرمایه گذاریهای خود در کرسف و یا ترغیب و تشویق به سرمایه گذاری افرادی که با آنها ارتباط دارند، و همچنین با مساعدتهای مالی خود میتوانند در این کار سهیم باشند. در هر صورت شهری که حدود 18 ماه از تاسیسش میگذرد از لحاظ بنیه ی مالی، از لحاظ ادوات و ماشین آلات و غیره ضعیف است و به حمایت و مساعدت دولت و شهروندان، چه شهروندان ساکن، چه شهروندان غیرساکن نیاز دارد.
لازم به ذکر است که از طرف کرسفیهای ساکن قیدار که در اداراتی مثل شهرداری و دارایی مستقر هستند، مساعدتهایی در حد توان انجام شده که از این طریق از ایشان تشکر  و قدردانی میکنیم.

-    و در نهایت، انتظار و درخواست شما بعنوان شهردار کرسف و مجموعه  شهرداری از شهروندان مقیم کرسف چیست؟
اولین خواهش ما از شهروندان کرسف این است که در انجام عقب نشینیها در تعریض معابر مساعدت و همکاری نمایند. در بعضی موارد عدم همکاری تعدادی از شهروندان در عقب نشینیها و عدم قبول تهاتر موجب کاهش انگیزه ی عوامل اجرایی و ایجاد وقفه در عملیات عمرانی میشود . در برخی موارد هم افرادی که قبلا" در زمان دهداری با شورا تهاتر کرده و قسمتی از ملکشان را در اختیار دهداری برای تعریض معابر گذاشته اند، مجددا" ادعای تملک میکنند، که این امر شهرداری را در اجرای پروژه ها با مشکل مواجه میکند.
دومین مورد که دغدغه ی اکثر شهرداریها هم هست، مشکل دفع زباله، پسماند و نخاله هاست که الحمدولله وضعیت ما نسبت به سایر شهرها بهتر است ولی در هرصورت از شهروندان خواهشمندیم زباله ها را حتما" در کیسه  و در داخل سبدهایی زباله قرار دهند و از ریختن آشغال و پسماند و نخاله در سطح شهر خودداری کرده و با ماموران شهرداری همکاری کنند.
گذشته از این در زمینه حفظ و حراست از تاسیساتی که شهرداری در خیابانها، پارکها و میدانها نصب کرده، کوشا باشند و جلوی تخریب ناخواسته تاسیسات را بگیرند تا انشالله با کمک مردم این تاسیسات حداقل حدود 10 تا 15 سال قابل استفاده باشد.
همچنین در زمینه ی حفظ و حراست از فضاهای سبز، چمنها و گلکاریها و درختکاریهای انجام شده، همکاری تک تک شهروندان میتواند موثر باشد و درصورت حفاظت موثر در این زمینه ها در سالهای آتی شهرداری میتواند نسبت به بست و گسترش فضاهای موجود اقدام کند و از تحمیل هزینه های اضافی به شهرداری و خرج از سرانه مردم جلوگیری میشود. 
خواهش آخر ما از شهروندان این است که قبل از اقدام به ساخت بنا یا معامله ی ملک حتما با مراجعه به شهرداری مراحل قانونی کار را طی کنند. اگر قصد ساخت و ساز دارند حتما از شهرداری مجوز تهیه کنند. و این مطلب را در نظر بگیرند که قصد شهرداری این نیست که در مراجعه ی شهروندان به شهرداری سریعا" هزینه های مربوط به جواز و غیره را دریافت کند، قصد شهرداری این است که کار بر اساس اصول مهندسی و شهر سازی انجام شود.
غیر از شهرداری، ارگانهای دیگری مثل مسکن و شهر سازی و نظام مهندسی بر روند انجام کار ساخت و ساز نظارت دارند که در حین ساخت مراجعه خواهند کرد و ممکن است ایراداتی بگیرند و پرونده جهت رسیدگی به ماده 100 ارجاع گردد که اینکار موجب اطلاف وقت شهرداری و خود شخص خواهد بود و ممکن است جرائمی صادر گردد که باعث ایجاد هزینه برای سازنده شده و در برخی موارد ممکن است حکم تخریب صادر کردد، شاید شهرداری نتواند حکم تخریب را اجرا کند ولی ناچارا" شخص نمیتواند نسبت به اخذ مجوزبرای وام اقدام کند ویا اینکه به ساخت و ساز ادامه دهد و سند گرفته یا در رهن بانک قرار دهد و حتی نمیتواند ملک خود را به فروش برساند، همه ی این عوامل باعث متضرر شدن خود شخص خواهد شد.
در مورد معاملاتی که در داخل و یا خارج شهر انجام میشود، زمینهایی که خارج از شهر واقع شده اند، با توجه به اینکه معابرشان مشخص نیست، در هنگام ورود به محدوده خدمات شهری، معابر مشخص خواهد شد و ممکن است زمین خریداری شده کلا" در معبر قرار گیرد و شخص متضرر شود. در خارج از محدوده اجازه معامله ی ملک به هیچ کسی داده نشده و معامله چنین زمینهایی جرم محصوب میشود.
طبق قانون 75/43% از زمینهای خارج محدوده که به محدوده خدمات شهری وارد میشود، در اختیار شهرداری قرار میگیرد، چه بسا که افراد سودجویی اقدام به تفکیک و فروش این زمینها کنند، در نهایت این خریدارن زمینها هستند که متضرر خواهند شد.
خواهش ما این هست که قبل از انجام هرگونه معامله و ساخت و ساز به شهرداری مراجعه کنند تا شهرداری نسبت به تایین تکلیف مورد معامله اقدام کند.
                

نظرات 2 + ارسال نظر
محمود اصانلو ازتهران 1394,07,28 ساعت 03:59 ب.ظ

من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق هرکسی درمقابل احسان ونیکی بندگان خداوند شکرگزاری نکند خدا را شکر نگفته است . بدینوسیله از زحمات شبانه روزی جناب آقای حسینی شهردار محبوب شهرکرسف تشکر نموده وآرزوی توفیق وسلامتی دارم .باتشکر

رضا دین محمدی 1394,07,24 ساعت 10:38 ق.ظ

با سلام خدمت آقای پاشایی عزیز و سلام مخصوص خدمت شهردار محترم شهرمان جناب آقای حسینی
بر خود لازم می دانم که به عنوان یکی از اعضای مجموعه شهر عزیزمان کرسف، مراتب قدردانی خود را از تلاش ها و زحمات شبانه روزی شهردار محبوبمان جناب آقای حسینی داشته باشم. ایشان فردی سخت کوش، مهربان و دلسوز برای شهر عزیزمان هستند که تمام وقت خود را صرف آبادی شهر رنج دیده و مظلوم کرسف کرده اند. با تلاش های بی وقفه ایشان و همکاری و همیاری همشهریان عزیز و فرهیخته مطمئناً شهرمان در مدت زمان خیلی کوتاه به شهر بی نظیر و نمونه نه در سطح منطقه بلکه در سطح کشوری تبدیل خواهد شد انشاالله. در نهایت آرزوی سلامتی و موفقیت برای آقای حسینی عزیز و خانواده محترم ایشان دارم و امیدوارم ایشان سالیان سال در منصب شهردار برای شهر کرسف خدمت کنند چرا که ایشان لایق ترین فرد برای این منصب مهم هستند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد