کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

آشنایی با یکی از علمای بزرگ شهرستان خدابنده، مرحوم سید محمد باقر موسوی معروف به آقا میرآقا



یکی از شخصیت های برجسته و عالم جلیل القدر استان زنجان که تاکنون نامش به دلایل نامعلومی مهجور مانده، مرحوم سید محمد باقر موسوی معروف به آقا میرآقا می باشد.  این عالم بزرگ درسال 1223 هجری شمسی در قریه ی آغوزلو از توابع بخش زرین رود شهرستان خدابنده دریک خانواده روحانی و مذهبی دیده به جهان گشود پدرش مرحوم آقا میرفاضل موسوی از علمای اعلام و مشهور شهرستان خدابنده بود. 
 مرحوم آقا میرآقا تحصیلات مقدماتی حوزه را نزد پدر بزرگوار خود و دیگر علمای شهرستان خدابنده طی نمودند و پس ازدواج با دختر عموی خود  عازم نجف اشرف شده و ضمن  اقامت در جوار مرقد مطهر حضرت علی ابن ابی طالب (ع) تحصیلات خود را درحوزه علمیه نجف اشرف تا مقطع خارج فقه و اصول ادامه دادند و پس از اتمام تحصیلات به زادگاه خود مراجعت و به ارشاد وآموزش مردم پرداختند. در آن مقطع زمانی که امیر جهانشاهخان افشار بر ولایت خمسه حکومت می کرد و مرکز حکومت وی نیز کرسف بود ایشان را به حضور طلبیده و از او برای آموزش و اداره ای مکتب خانه ای که خود در کرسف تأسیس کرده بود دعوت کرد ایشان نیز قبول کرده و به همراه همسر و فرزندان خود به کرسف کوچ نمود. 
میررضاخان فرزند ارشد آقامیرآقا و نیمتاج خانم دختر جهانشاهخان افشار(همسرآقامیرآقا)

همسر اول ایشان مرحومه ام السلمه موسوی دختر عمویش بود که صاحب یک پسر به نام سید محسن و 6 دختر به نامهای نفیسه خانم ، سکینه خانم، حمیده خانم ، طیبه خانم، مستوره خانم و عالیه خانم بودند ایشان سیدی بلند قامت ، خوش سیما و در کتابت، املاء و انشاء مطالب، استاد بوده و یدی طولا داشتند. مخصوصاِ درخوش نویسی به شیوه خط نسخ ونستعلیق دارای درجه ممتازی بودند تأثیر نفوذ کلام و بیان وی بسیار قوی بوده و بسیار مورد احترام مردم و بخصوص امیر جهانشاهخان افشار بودند بطوریکه امیر جهانشاهخان  افشار دختر خود به نام نیمتاج خانم را که در بین دختران او دارای روحیه مذهبی عمیق بود به ایشان تزویج کردند که حاصل این ازدواج 7 پسر به نامهای میررضا- میرمحمد- سیدعلی-سیدحسن-سیدمهدی-سیدمسعود و سیدمشهود و 2 دختر به نامهای جده خانم و ربابه خانم بوند. همسرسوم ایشان نوش آفرین دارای یک پسر به نام سیداسماعیل و همسر چهارم ایشان ماه جبین خانم بوده و از او یک پسر به نام سیدابراهیم دارند که تنها ایشان در قید حیات بوده و بازنشسته یکی از نهادهای انقلابی می باشند.
نفر اول از راست محرمعلی فیروزی مولف کتاب جغرافیای تاریخی خدابنده
نفر وسط سید ابراهیم فرزند آقامیرآقا تنها بازمانده مرحوم آقامیرآقا(دامادجهانشاهخان افشار)
نفر سوم استاد فیض اله شیرازی

از مهمترین آثار خطی ایشان که به یادگار مانده و از کم نظیرترین آثار خطی استان زنجان بشمار می رود، کتابت قرآن کریم با خط بسیار زیبای نسخ می باشد. علاوه بر آن کتابت دهها عنوان از ادعیه ی برگزیده از دیگر آثار خطی اوست . البته دارای آثار علمی متعددی هم بودند که متأسفانه قسمتی از آثار ایشان در زمان هجوم حزب توده به کرسف مفقود و یا به سرقت رفته است وبخشی دیگر نیز به دلیل عدم آگاهی از ارزش تاریخی ، علمی و هنری  آن ها  از بین رفته است .
نمونه دعاهای کتابت شده ی مرحوم آقامیرآقا
آنچه که در دوران زندگی این عالم بزرگ حائز اهمیّت است نفوذ و تأثیر شگرف ایشان روی امیر جهانشاهخان افشار می باشد بطوریکه بعضی از اماکن مذهبی شهرستان بنا به پیشنهاد و با نظارت و مدیریت ایشان احداث شده است. حتی رفتن امیر جهانشاهخان افشار در پایان عمر به نجف اشرف و وفات در این شهر مذهبی بی تأثیر از نفود و تأثیر کلام این عالم بزرگ نبوده است.  جناب آقای حاج ابراهیم فرندی تنها بازمانده مرحوم سید محمد باقر موسوی می گوید: پدرم تحصیلات خود را تا درجه اجتهاد در شهر نجف اشرف به اتمام رساند و بسیار مورد احترام مردم بوده ، حتی روزی یکی از آشنایان نزد حضرت آیت اله شبیری زنجانی دامه برکاته  اسم پدرم را برده بود و آیت اله شبیری به احترام پدرم از جا برخواسته  و از شخصیت معنوی و علمی پدرم مطالبی را بیان فرموده بودند.
نمونه ای از سوره های کتابت شده ی قرآن توسط ایشان

مرحوم سید محمد باقر موسوی (میرآقا) از زمان ازدواج با نیمتاج خانم دختر جهانشاهخان تا آخر عمر در کرسف اقامت داشتند و به آموزش و ارشاد مردم در مجالس و مکتب خانه مشغول بودند. این عالم جلیل القدر در سال 1313 هجری شمسی در سن 90 سالگی وفات یافته و در جوار صحن مطهر امامزاده عبداله (ع) کرسف به خاک سپرده شده که بسیار مورد احترام  اهالی کرسف می باشد.

تهیه و تنظیم : فیض اله شیرازی
معاون دانشگاه پیام نور خدابنده و پژوهشگر تاریخ منطقه

نظرات 2 + ارسال نظر
vabollah 1401,06,11 ساعت 11:08 ق.ظ

لطفاعکسهای فرزندان آقامیرآقارا بطور واضح نشان بدید ،متشکرم،

سید احمد فرندی 1396,08,14 ساعت 09:46 ب.ظ

از زحمات شما استاد بزگوار کمال تشکر را دارم واقعا مطالب ارزندهای بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد