کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

ابررایانه‌ای با قدرت هزار تریلیون محاسبه در ثانیه در راه است

شرکت "آی‌بی‌ام" با همکاری وزارت انرژی آمریکا ابررایانه‌ای تولید می‌کند که در زمان فعالیت ‪ ۳۰‬برابر سریعتر از سریعترین ابررایانه فعلی جهان، یعنی ابررایانه "بلوجین/ال" خواهد بود. به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از ایرنا، اداره علوم و همچنین سازمان ملی امنیت هسته‌ای آمریکا(‪ (NNSA‬که هر دو زیرنظر وزارت انرژی این کشور هستند، در پنج سال آینده ‪ ۳۵‬میلیون دلار از ‪ ۵۸‬میلیون دلار مورد نیاز برای طراحی این ابررایانه قدرتمند را تامین خواهند کرد و "آی‌بی‌ام" نیز ‪ ۲۳‬میلیون دلار در این طرح سارمایه‌گذاری خواهد کرد.

برای ساخت ابررایانه جدید از ساختاری برگرفته از ساختار ابررایانه‌های خانواده "بلوجین" شرکت "آی‌بی‌ام" استفاده می‌شود.

هم‌اکنون ابرارایانه "بلوجین/ال" این شرکت که در آزمایشگاه ملی "لارنس لیورمور" آمریکا نصب شده با سرعت محاسباتی ‪ ۲۸۰/۶‬ترافلاپ سریعترین ابررایانه جهان بوده و ابررایانه "یی‌سرور بلوجین سلوشن" در مرکز تحقیقات "توکاس واتسون" همین شرکت، با سرعت ‪ ۹۱/۲‬ترافلاپ سومین ابررایانه سریع جهان محسوب می‌شود.

"لینتون اف.بر.کس" مدیر سازمان امنیت هسته‌ای آمریکا اعلام کرد ابررایانه‌ها در زمینه بررسی ایمنی و قابل اطمینان بودن سلاح‌های هسته‌ای قدیمی دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و نیاز به آزمایشهای هسته‌ای زیرزمینی را منتفی می‌کنند و به علاوه شبیه‌سازی‌های فراینده‌های پیچیده زیستی، شیمیایی و فیزیکی را ممکن می‌سازند.

ابررایانه جدید که تا پنج سال آینده توسط "آی‌بی‌ام" ساخته می‌شود سرعتی بیش از یک "پتافلاپ" خواهد داشت و یا به عبارتی قادر به انجام بیش از هزار تریلیون محاسبه در هر ثانیه خواهد بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد