کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

HDMI چیست؟

در مشخصات بسیاری از تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و سینمای خانگی می‌خوانیم که محصول مذکور دارای کابل HDMI است. اما به راستی کابل HDMI‌چیست و چه مزایایی برای مصرف کننده در بر دارد؟
 HDMI  یا High-Definition Multimedia Interface جدیدترین رابط تجهیزات صوتی-تصویری مانند تلویزیون‌های کیفیت بالا (HDTV) و سینمای خانگی (Home Theater) است. 
HDMI  می‌تواند با یک کابل 19 سیمی که از طریق سیستم USB (Universal Serial Bus) اتصال می‌یابد، پهنای باندی معادل 5 Gbps (5 گیگا بیت در ثانیه) را انتقال دهد. این محدوده دو برابر پهنای باند مورد نیاز برای ارسال صوت و تصویر چند کاناله است.
HDMI به سبب چنین قابلیت‌هایی از رابط‌های نسل‌های پیشین کارآمدتر می‌باشد. مانند کابل‌های تصویر مجزا (Component Video)، S-Video و تصویر ترکیبی (Composite Video).
HDMI   یک رابط سیگنال دیجیتالی غیرفشرده است. در گذشته هنگامی که کابل‌های رابط آنالوگ می‌خواستند سیگنال‌های دیجیتال را از یک منبع دیجیتال به منبع دیگری انتقال دهند ابتدا باید سیگنال دیجیتال با کیفیت بالا به سیگنال آنالوگ با کیفیت پایین‌تر تبدیل می‌شد و پس از انتقال یافتن برای پخش آن‌ها باید مجدداً از آنالوگ به دیجیتال تغییر حالت می‌داد، در هریک از این تبدیل‌ها کیفیت و صحت سیگنال دیجیتال اصلی کاهش یافته، مخدوش و دچار نویز می‌شد ولیHDMI   سیگنال را به همان صورت و با همان کیفیت انتقال می دهد.


HDMI   با پهنای باند و سرعت بالا می تواند علاوه بر تصاویر تا 8 کانال مجزای صوت را برای صداهای مجزای فراگیر انتقال دهد. در حالی که رابط‌های پیشین تصاویر برای انتقال صوت نیاز به کابل‌های مجزایی داشتند و بسیاری از مردم از کابل‌های صوت RCA L/R استفاده می‌کردند(RCA L/R کابل‌های قرمز و سفیدی هستند که جهت انتقال صدای استریو – چپ و راست - استفاده می‌شوند). کابل HDMI جایگزین تمامی کابل‌های درهم و برهم پشت دستگاه‌ها می‌شود.
HDMI استاندارد یعنی Type A، 19 سیم دارد و Type B آن 29 سیم.  Type B در کابردهای حرفه‌ای نظیر صنعت تصاویر متحرک یا انیمشن سازی استفاده می شود. با توجه به قابلیت داخلی HDMI، هر دو نوع هوشمند هستند؛ دستگاه‌ها می‌توانند از طریق این رابط با هم در ارتباط باشند و با اطلاعات کمکی عملکرد مجزایی را به صورت یکپارچه آماده کنند. این مشخصه (کارکرد متقابل) در تکنولوژی های پیشین وجود نداشت.
HDMI   تمامی فرمت‌های استاندارد تصویر را پشتیبانی می کند از جمله تصاویر پیشرفته (بهبود یافته) و کیفیت بالا را.
  همچنین با رابط های مشابه دیجیتالی از طریق کابل های DVI  / HDMI سازگار است. کابل DVI  / HDMI شامل یک کابل است که در یک سر آن کانکتورDVI (Digital Video Interface)  و سر دیگر یک کانکتور HDMI قرار دارد و به همین روش کارت‌های گرافیکی جدید که پورت DVI دارند می توانند از طریق پورت HDMI به دستگاه متصل شوند.
از سال 2005 تعدادی از تلویزیون‌های جدید با حداقل یک رابط  HDMI به فروش رسیده‌اند. بعضی از کارشناسان معتقدند که 2 رابط  HDMI قابلیت انعطاف و مورد استفاده‌ی بیشتری را برای مشتری ایجاد می‌کند و حتی برای کسانی که می‌خواهند دستگاه‌های بازی حرفه‌ای را به سیستم‌شان وصل کنند داشتن 3 رابط HDMI مناسب‌تر است.
رابط‌های چندگانه بیشتر همراه تلویزیون‌های دیجیتالی به بازار عرضه خواهند شد که البته پیشرفت تکنولوژی این رابط‌ها را بر روی دستگاه‌های بیشتری نصب خواهد کرد. هم اکنون این نوع رابط ها بر روی تمامی تلویزیون‌های پلاسما و LCD سری جدید ال‌جی و همچنین DVD Recorder‌های مدل RH250 و RH251 ال‌جی نصب شده و امکان بهره‌گیری از قابلیت‌های بی‌نظیر HDMIرا برای مصرف‌کنندگان این دستگاه‌ها فراهم ساخته است.

تهیه شده توسط  محسن باقری گرمارودی، کارشناس صفحات نمایشگر از مرکز خدمات گلدیران

نظرات 3 + ارسال نظر
محمد 1387,02,01 ساعت 10:07 ق.ظ

بسیار جامع و عالی بود . ممنون از اطلاع رسانی مفید شما
در صورت امکان خواهشمند است اطلاعاتی در مورد رابطه میان افزایش طول کابلهای HDMI با ضریب افت سیگنالهای صوتی و تصویری ارائه نمائید.
همچنین اینکه بفرمائید در انتقال سیگنالهای آنالوگ به دیجیتال آیا بهبودی در انتقال ایجاد میکنند یا خیر؟
بطور مثال ارتباط ریسیور ماهواره به یک دستگاه سینمای خانگی از طریق کابل RCA و انتقال همان سیگنال ورودی به یک LCD TV
از طریق کابل HDMI

با سپاس فراوان

میلاد 1386,08,25 ساعت 08:53 ب.ظ http://bparsi.parsehgig.com

سیستم تبادل بنر پارسی مکانی مناسب برا تبلیغات شما و شناخته شدن وبلاگ شما ثبت نام کنید کاملا رایگان شناخته شوید http://bparsi.parsehgig.com

سیستم جستجوگر وبلاگهای پارسی
http://sparsi.pib.ir/

محسن 1386,08,23 ساعت 12:20 ب.ظ http://mohsensms.blogsky.com

ازکسی که دوستش داری ساده دست نکش شاید دیگه هیچ کس رو مثل اون دوست نداشته باشی از کسی هم که دوستت داره بی تفاوت عبورنکن چون شاید هیچ وقت هیچ کس تورو مثل اون دوست نداشته باشه .

یه روز سه تا خانوم مرغه به هم میرسن اولی میگه چه روزگاری شده ، دیشب تو کیف دخترم یه عکس جوجه خروس پیدا کردم ..... دومی میگه این که چیزی نیست یه روز دیدم دخترم تو خیابون داره با یه خروسه میگه و میخنده .... سومی میگه اینها که چیزی نیست من دیشب تو کیف دخترم یه تخم مرغ پیدا کردم .
منتظرتم٬ نظر یادت نره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد