کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

مقایسه عملی دوازده مدل حافظه DDR2 بازار ایران‌

شاره :
ا‌ین یک رقابت واقعی است که برای اولین بار توسط دوهفته‌نامه عصر شبکه و بدون طرفداری از هیچ گونه مارک تجاری یا شرکت خاصی انجام شده است. اگر یادتان باشد، گفته بودیم که با سلسله مقالا‌ت تست محصولا‌ت آزمایشگاه سخت‌افزاری عصرشبکه هیجان‌زده‌تان می‌کنیم. خوب، این هم اولین پروژه ما تست و مقایسه حافظه‌های بازار است. همان‌طور که می‌دانید انتخاب یک حافظه مناسب تأثیر به‌سزایی بر کارایی، افزایش قابلیت اورکلاکینگ و ماندگاری سیستم در شرایط سخت کاری دارد. به همین علت برای اولین تجربه مقایسه عملی محصولات سخت‌افزاری، سراغ این قطعه حساس و در عین حال پرطرفدار رفتیم تا با بررسی دقیق دوازده مدل از حافظه‌های DDR2 800 (البته به جزء دو مدل) بازار ایران اطلاعات فنی مناسبی را در مورد قابلیت‌ها و مزایای این محصولات در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر دلتان برای خواندن یک مقاله مقایسه وطنی لک زده است، با ما همراه باشید.

.
بررسی اجمالی حافظه‌ها




● Corsair Dominator

حافظه‌های سری Dominator معروف‌ترین محصولات شرکت Corsair است که از سیستم خنک‌کنندگی DHX یا Dual-path Heat Xchange برای هدایت گرمای چیپ‌ست‌های حافظه بهره می‌برد.

حافظه ‌CM2X1024-6400C4D که به صورت دو ماژول یک گیگابایتی در اختیار ما قرار گرفت، از زمان تأخیر 12-4-4-4 و قابلیت EPP یا Enhanced Performance Profiles برای اورکلاکینگ راحت در مادربورد‌های مبتنی بر چیپ‌ست‌های پیشرفته Nvidia، پشتیبانی‌می‌کند.

این نوع حافظه مجهز به خنک‌کننده‌های آلومینیومی است و در محدوده ولتاژ 2 تا 4/2 ولت فعالیت ‌می‌کند. البته تا یادم نرفته بگویم که این حافظه برای مادربورد‌های سری ROG یا Republic for Gamer شرکت ASUS بهینه شده است.




● GSkill F2-6400CL4D-1GBPK

اگر طرفدار اورکلاکینگ باشید و روزی چند ساعت از وقت خود را در تالار‌های گفتگوی سایت‌های معروف سخت‌افزاری بگذرانید، به طور حتم حافظه‌های شرکت معروف Gskill را می‌شناسید.

این شرکت حافظه‌های DDR2 خود را در ده رده مختلف عرضه می‌کند که معروف‌ترین سری آن (که خوشبختانه در بازار ایران هم عرضه ‌می‌شود) مدل HK است.

البته به علت محدودیت‌های ترخیص کالا، ما در زمان رقابت تنها به مدل استاندارد F2-6400CL4D-1GBPK دسترسی داشتیم. این حافظه مجهز به مدار چاپی شش‌لایه است و از زمان تأخیر 12-4-4-4 پشتیبانی‌ می‌کند. بنا به اطلاعات ارایه شده توسط سایت رسمی GSkill، این محصول در محدوده ولتاژ 8/1 تا 2 ولت فعالیت می‌کند و دارای یک خنک‌کننده آلومینیومی با رنگ آبی روشن است.




● OCZ Flex XLC

زمانی که برای اولین بار حافظه Flex XLC را به دست می‌گیرید، ته دلتان خالی می‌شود. چون شرکت OCZ در این محصول از یک خنک‌کننده آلومینیومی سنگین با امکان ارتباط به خنک‌کننده‌های آبی استفاده کرده تا حسابی همه را در جای خودشان میخکوب کند.

حافظه DDR2 800 این مدل در دو زمان تأخیر 3 و 4 عرضه می‌شود که در این رقابت حافظه مورد آزمایش از زمان تأخیر 15-4-4-3 پشتیبانی می‌کند.

حافظه OCZ2FX800C32GK در ولتاژ 1/2 فعالیت می‌کند. اما به علت وجود قابلیت EVP یا Enhanced voltage Protection امکان افزایش ولتاژ تا 4/2 ولت بدون بروز مشکل به کاربر داده شده است. این حافظه همانند Corsair Dominator از قابلیت EPP پشتیبانی می‌کند. پس اگر مادربوردی با چیپ‌ست nForce680 داشته باشید، به راحتی می‌توانید از این قابلیت بهره‌مند شوید.




● OCZ Reaper HPC

دومین عضو قدرتمند شرکت OCZ که در این رقابت حضور داشت، حافظه Reaper HPC است. این محصول توسط سیستم خنک‌کننده لوله‌ مسی، گرمای حاصل از فعالیت چیپ‌ست‌های حافظه را به خنک‌کننده آلومینیومی که در سطح فوقانی حافظه قرار دارد، انتقال می‌دهد تا باعث کاهش هرچه بیشتر دمای حافظه و ماندگاری آن در شرایط سخت شود.

حافظه‌ای که از این سری در تست ما شرکت داشت دارای زمان تأخیر 12-4-4-4 بود و در ولتاژ 1/2 ولت فعالیت می‌کرد. این محصول مانند Flex XLC مجهز به قابلیت EPP است و از فناوری EVP تا محدوده 2/2 ولت پشتیبانی می‌کند.




● OCZ Platinum

حافظه سری ‌Platinum یکی دیگر از محصولات شرکت OCZ بود که در این رقابت نفس‌گیر شرکت کرد. این نوع حافظه مجهز به خنک‌کننده‌های Platinum Mirrored XTC است که این ویژگی باعث هدایت بهتر گرمای تولیدی توسط چیپ‌ست‌ها می‌شود.

OCZ2P8001GK دارای زمان تأخیر 15-4-5-4 و در ولتاژ 1/2 ولت فعالیت می‌کند. این محصول مجهز به فناوری Enhanced Latency برای مدیریت هوشمندانه تأخیر حافظه است که فقط در این مدل تعبیه شده است! البته در عوض دیگر خبری از قابلیت EPP در این حافظه نیست.

تا یادم نرفته بگویم این حافظه از قابلیت EVP پشتیبانی می‌کند. پس می‌توانید ولتاژ آن را به راحتی تا 2/2 ولت افزایش دهید. (ما که بیشتر از این هم افزایش دادیم، خم به ابرو نیاورد!)




● OCZ Gold GX

گفتیم حسابی رقابت را داغ کنیم. به همین دلیل چهارمین محصول شرکت OCZ را که دو ماژول یک گیگابایتی حافظه Gold GX است (البته این یکی برای خودمان بود) را هم وارد رقابت کردیم.

حافظه Gold همانند Platinum از خنک‌کننده‌ لانه ‌زنبوری XTC بهره می‌برد. البته با این تفاوت که خنک‌کننده این محصول به رنگ طلایی است. OCZ2G8002GK در ولتاژ 1/2 ولت فعالیت می‌کند و زمان تأخیر آن 12-5-5-5 است.

این محصول مجهز به قابلیت EVP است. اما مقدار دقیق ولتاژ قابل مدیریت توسط این قابلیت در سایت رسمی هم اعلام نشده است. با این وجود در تست‌هایی که انجام دادیم GX Gold توانست بدون مشکل در ولتاژ 2/2 ولت فعالیت کند.




● Mushkin Tuner XP2

شاید محبوبیت نام حافظه ماشکین در بازار به اندازه دیگر مارک‌های تجاری نباشد. اما از نظر کیفیت محصولات این شرکت در رده بالایی قرار دارند.

مدل TXP2 این شرکت بعد از سری Redline به‌عنوان حرفه‌ای‌ترین حافظه‌ شرکت ماشکین شناخته می‌شوند که از قابلیت‌های مناسبی برخوردار است (به‌علت آن که سری Redline فقط به صورت ماژول‌های DDR2 1000 عرضه می‌شود، در این رقابت از آن استفاده نکردیم).

این حافظه مجهز به یک خنک‌کننده فلزی مشکی رنگ است و در محدوده ولتاژ 8/1 تا 1/2 ولت به خوبی فعالیت می‌کند. به گفته سایت رسمی این شرکت، حافظه Tuner XP2 از EPIC یا Enhanced Performance IC اختصاصی بهره می‌برد که این مسئله باعث افزایش کارایی آن در هنگام اورکلاکینگ می‌شود.

حافظه‌ انتخابی ما در این رقابت دارای زمان تأخیر 10-3-4-4 بود. با این وجود در صورت فعال بودن قابلیت EPP می‌توانست در فرکانس 333 مگاهرتز، زمان تأخیر 10-3-3-3 و ولتاژ کاری 2/‌2‌ولت هم فعالیت کند.




● Mushkin Tuner HP2

حافظه THP2 را می‌توان مدل تعدیل شده TXP2 دانست که برای کاربران Mainstream ارایه شده است.

این حافظه دارای یک خنک‌کننده فلزی آبی رنگ است و در زمان تأخیر‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شود. حافظه مورد آزمایش ما از این سری در زمان تأخیر 12-4-4-4 و ولتاژ 1/‌2 ولت فعالیت می‌کرد.

جالب است بدانید که این محصول برخلاف دیگر رقبای حرفه‌ای خود از قابلیتEPP پشتیبانی نمی‌کند. اما با این وجود در آزمایش‌های انجام شده توانست به کارایی مناسبی در مقایسه با دیگر رقبا دست یابد.




● Crucial Ballistix Tracer

یکی از حافظه‌های پر زرق و برق و در عین حال مناسب موجود در این رقابت، حافظه Ballistix Tracer شرکت Crucial است. این حافظه مجهز به تعدادی دیود نوری قرمز و سبز است که بر اساس نوع فعالیت حافظه روشن و خاموش می‌شوند!

این محصول دارای یک خنک‌کننده فلزی مشکی رنگ است که نام حافظه به‌‌خوبی روی آن خودنمایی می‌کند. حافظه BL2KIT6464AL804 حاضر در این رقابت دارای زمان تأخیر 12-4-4-4 است و در ولتاژ 2/‌2 ولت فعالیت می‌کند.

بنا به اطلاعات ارایه شده توسط سایت رسمی شرکت Crcuialاین حافظه دارای تأییدیه Crossfire است و از قابلیت EPP هم پشتیبانی می‌کند.




● Patriot PDC21G6400LLK

حافظه‌های Patriot به علت قیمت پایین و کارایی مناسب، یکی از پر‌طرفدارترین حافظه‌های بازار ایران است. این حافظه در دو سری Value Edition (با خنک‌کننده آبی‌رنگ و زمان تأخیر 18-5-5-5) و Extreme Performance (با خنک‌کننده مشکی‌رنگ آلومینیومی و زمان تأخیر 12-4-4-4) به بازار ارایه می‌شود.

از آن جایی که ما قصد نداشتیم در رقابت به کسی ظلم کنیم، از حافظه‌های سری EP این شرکت که جزء محصولات با زمان تأخیر پایین است، استفاده کردیم. این حافظه در ولتاژ 2/2 ولت کار می‌کند.

با این وجود سعی کنید که ولتاژ حافظه را روی کمتر از این مقدار تنظیم کنید! PDC21G6400LLK به خوبی از قابلیت EPP پشتیبانی می‌کند که این مسئله می‌تواند باعث بهبود چند‌درصدی کارایی آن در تست‌های مختلف شود.




● Kingmax Mars

سری Mars شرکت Kingmax اولین عضو بدون خنک‌کننده و DDR2 1066 حاضر در این رقابت است. از آن جایی که ما در هنگام دریافت حافظه زیاد دقت نکردیم، به جای حافظه DDR2 800 یک حافظه DDR2 1066 تحویل گرفتیم!

این حافظه دارای زمان تأخیر 18-5-5-5 است و در ولتاژ 8/‌1 تا 9/‌1 ولت فعالیت می‌کند. با وجود این ویژگی‌ها نباید توقع پشتیبانی از فناوری‌های EPP ،EVP ‌و ... را داشته باشید . بازهم محصول را در رقابت شرکت دادیم تا یک تست تمام عیار داشته باشیم.




● GoldenMars

مطمئن هستم که معدود افرادی نام این حافظه را شنیده‌اند (چون خود ما هم نامش را نشنیده بودیم). اما با این وجود به‌عنوان یک محصول ارزان قیمت در رقابت ما شرکت کرد.

محصول GoldenMars یک حافظه DDR2 667 (تعجب کردید!) با زمان تأخیر 18-5-5-5 است.

این حافظه مانند Kingmax فاقد خنک‌کننده فلزی است و در ولتاژ 8/‌1 ولت فعالیت می‌کند. پس در عمل نباید توقع خاصی از این محصول ارزان قیمت در اورکلاکینگ داشته باشید! (ما که این مسئله را قبول نداریم)
__________________
سیستم مورد آزمایش



برای تست‌ حافظه‌ها از یک سیستم مبتنی بر پردازنده Core 2 Duo E 6400 استفاده کردیم تا امکان اورکلاکینگ بهتر پردازنده و حافظه را داشته باشیم. پردازنده 13/2 گیگاهرتزی انتخابی ما بر اساس هسته Conroe2048 طراحی شده است که تعداد ترانزیستور‌های موجود در آن 124 میلیون بیشتر از هسته Allendale است (تعداد ترانزیستور در هسته Allendale در حدود 167 میلیون است).

این پردازنده مجهز به دو مگابایت حافظه نهان L2 است و به وسیله مسیر FSB با فرکانس 1066 مگاهرتز (266 در حالت Quad Data Pumping) با پل شمالی سیستم در ارتباط است.

خوشبختانه به علت همکاری خیلی خوب نمایندگی‌های رسمی مادربورد‌های Gigabyte و abit توانستیم مدل‌های مناسب GA-P35 DQ6 و abit IN9 32 MAX را برای تست تهیه کنیم که این عامل امکان بررسی هرچه دقیق‌تر حافظه‌های موجود در این رقابت را روی چیپ‌ست‌های intel و nvidia ممکن ساخت.

برای این که در تست‌ها مشکل خاصی از لحاظ تأمین ولتاژ مورد نیاز پردازنده و سایر قطعات نداشته باشیم، از یک منبع تغذیه ششصد واتی سری GameXStream شرکت OCZ استفاده کردیم. این منبع‌تغذیه دارای چهار شاخه دوازده ولت با حداکثر توان خروجی 72 آمپر بود که به خوبی ولتاژ مورد نیاز ما را در طول تست‌ها تأمین کرد. از آن جایی که هدف ما تست‌های گرافیکی سنگین نبود، در این رقابت از کارت‌گرافیکی Geforce 7950GT موجود خودمان که در فرکانس استاندارد برد مرجع کار می‌کرد، استفاده کردیم.




مشخصات فنی سیستم تست

(CPU: Core2 Duo E6400 (Conroe 2048/2.13GHZ/FSB1066/2MB L2 Cache
(Motherboard: Gigabyte GA-P35 DQ6 (Bios Ver 1.1/Chipset: P35/ICH9R
(abit In9 32MAX wi-fi (Bios Ver 1.1/Chipset : nforce 680i SLI/NF590SLI
(Graphic: Geforce 7950GT (GPU:550 MHZ/Memory:1.4GHZ (700 MHZ Effective
(Harddisk: Seagate Baracuda 250GB (7200 RPM /8MB Cache/SATA2/NCQ
(Power Supply: OCZ GameXStream 600W (PFC Active/4line 12v
(Monitor: Samsung 205BW (Resolution:1680*1050
CPU Cooling System: Gigabyte G-power GH-PDU 21 (Max:3200 RPM




مشخصات سیستم عامل و درایور‌ها

OS:Windows Media Center Build 2600.SP2
Graphic Card Driver Version: Forceware 162.22
(Motherboard Chipset Driver Version: Gigabyte (Version 8.3.1.1009
(Abit (Forceware V9.53
(DirectX Version: 9C(4.09.000.0904




نرم‌افزار‌های مورد آزمایش


○ Sisoftware Sandra 2007
Sisoftware Sandra یکی از معتبرترین نرم‌افزار‌ها برای تست حافظه و پردازنده است. این نرم‌افزار با بررسی دقیق قابلیت‌های سخت‌افزاری و ارایه امتیاز، امکان مقایسه همزمان آن را با دیگر محصولات به کاربر می‌دهد. در مجموع برای نزدیکی نتایج حاصل از آزمایشات به واقعیت در تست‌ها، از نسخه Lite نرم‌افزار برای تست پهنای باند حافظه و ویژگی چندرسانه‌ای استفاده کردیم. البته هنگامی که تست‌ها را انجام می‌دادیم، نسخه 2008 این نرم‌افزار عرضه نشده بود و مجبور شدیم از نسخه 2007 آن استفاده کنیم.


○ Everest Ultimate Edition 2006
با آن که نرم‌افزار Sisoftware Sandra امکان بررسی زمان تأخیر حافظه را دارد، اما با این وجود برای کسب نتایج ‌دقیق‌تر تأخیر زمان حافظه را با برنامه معروف Everest نسخه Ultimate انجام دادیم.


○ Super Pi
برای تست دقیق‌تر پردازنده در وضعیت عادی و اورکلاکینگ و تعیین وضعیت پردازشی سیستم در حالت اورکلاک از نرم‌افزار معروف ‌Super Pi نسخه 1/1 در حالت چهار میلیون محاسبه عدد صحیح استفاده کردیم که در بسیاری از موارد این نرم‌افزار به خوبی وضعیت نامتعادل پردازنده را در هنگام اورکلاک مشخص کرد.


○Cinebench R10
برای تست وضعیت پردازشی سیستم در حالت اورکلاکینگ از نرم‌افزار معروف Cinebench R10 استفاده کردیم. این نرم‌افزار با پردازش یک تصویر دو‌بعدی پیشرفته به خوبی پردازنده و حافظه را تحت فشار قرار می‌دهد (در بسیاری از موارد، سیستم در این نرم‌افزار هنگ کرد).


○ Ozone 3D
با آن که ما تصمیم داشتیم کاری به نرم‌افزار‌های سه‌بعدی نداشته ‌باشیم، اما با این وجود از یک نرم‌افزار تست سه‌بعدی (البته نه در حد 3D Mark 2006) به نام Ozone 3D استفاده کردیم. برای کسب نتایج دقیق‌تر، دقت تصویر مورد آزمایش را روی وضعیت 1050*1680 پیکسل تنظیم کردیم تا در صورت وجود عدم‌ثبات سیستم با مشکل اجرای تست روبه‌رو شود.


○ CPU Z
با وجود نرم‌افزار CPU-Z نسخه 42/‌‌1 توانستیم به طور دقیق فرکانس مسیر FSB، میزان فرکانس پردازنده و زمان تأخیر حافظه را ثبت کنیم.


○ Prime95
Prime95 یک نرم‌افزار مناسب برای تست ماندگاری سیستم است . این نرم‌افزار با تست دقیق پردازنده و حافظه خیال شما را از ماندگاری سیستم در زمان اورکلاکینگ راحت می‌کند.
نظرات 2 + ارسال نظر
حسین 1393,07,11 ساعت 10:24 ق.ظ http://sina-pc.blogsky.com

عالی بود

رامین 1386,11,27 ساعت 05:02 ب.ظ http://3sootbox.blogsky.com

با سلام خدمت شما دوست گرامی
در صورتیکه خواهان افزایش آمار بازدید وبسایت خود هستید
می توانید سه سوت باکس را در وبلاگ خود گذاشته و سپس
لینک خود را ثبت کنید
سه سوت باکس لینک شما را با توجه به آمارتان به صورت :
لینک معمولی - لینک ویژه - لینک ثابت - لینک متحرک و بنر تبلیغی یا ترکیبی از موارد فوق به نمایش می گذارد .
با تشکر از حسن توجه شما
لینک باکس سه سوت کاملاً قانونمند و دارای سرعت لودینگ بالا می باشد
http://3sootbox.blogsky.com
Yahoo ID : ramin_mj2

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد