کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

DivXچیست؟

 

یکی از مهم‌ترین مباحث در بخش تصویر، انتقال و ذخیره‌ی آن است. از آن‌جا که تصاویر خام دیجیتالی حجم زیادی دارند و انتقال یا آرشیوشان مشکل است، تکنیک‌های مختلفی برای کم کردن حجم اطلاعات یا فشرده‌سازی در حوزه‌ی تصویر دیجیتال به وجود آمده است. امروزه روش‌های فشرده‌سازی برای کاربردهای گوناگون و مختلفی به کار می‌رود، که با توجه به سیستم بینایی انسان و تجزیه و تحلیل اطلاعات تصویر، اطلاعاتی را که سیستم بینایی انسان نسبت به آن حساسیت کمتری دارد حذف می‌کند و اطلاعات باقی‌مانده را نیز با انجام فرمول‌های پیچیده‌ی ریاضی فشرده می‌سازد.
روش‌های فشرده‌سازی خانواده‌ی Mpeg یکی از گسترده‌ترین روش‌ها هستند و برای کاربردهای گوناگون سطوح مختلفی دارند. به عنوان مثال : فشرده‌سازیMpeg-1 درVCDها و فشرده‌سازی  Mpeg-2 در DVD ها استفاده می‌شود.
کدینگ Mpeg-4  در این میان از حیث تنوع  بسیار گسترده‌تر است. به طور مثال  تصاویر را به گونه‌ای فشرده می‌کند که هم قابل انتقال بر روی خطوط ارتباط تلفنی باشد و هم بتوان آنها را با دستگاه‌های پخش‌کننده‌ی  سیار (مانند موبایل‌ها و یا دستگاه‌های پخش کننده‌ی Mp4) اجرا کرد و یا با داشتن امکان سرعت بالای انتقال اطلاعات، کیفیتی در حد تصاویر دیجیتال داشته باشد تا بتوان آنها را بر روی خطوط پر سرعت انتقال داد و یا توسط تجهیزات سینمای خانگی اجرا کرد. کدینگ‌های Mpeg-4  گوناگونی توسط شرکت‌های مختلف به‌ وجود آمده که از جمله‌ی آنها می‌توان به WMV ,  FFDSHOW , XVID , DivX   و ...  اشاره کرد. که در بین آنها کدینگ DivX از شرکت  DivX Network  و کدینگ  WMV  از شرکت مایکروسافت قابل توجه اند. تصاویر Mpeg-4 برای انتقال بر روی خطوطی با سرعت پایین مناسب‌ترند.
DivX مخفف Digital Video Express , یک کدینگ ویدیویی است که بر اساس MPEG–4 بنا شده و در شرایط معمولی می‌تواند حجم فایل‌ها را تا حدود ده برابر نسبت به MPEG–2 فشرده‌سازی کند! به عبارت دیگر DivX نوعی فشرده‌‌سازی ویدیویی است که از تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار است، و می‌تواند فیلم‌ها و تصاویر متحرک ویدئویی را با کیفیت بسیار عالی و حجم بسیار کم ذخیره کند. این نوع کدینگ به دلیل حجم پایین و کیفیت فوق‌العاده بالایش، امروزه به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین کدینگ‌های موجود تبدیل شده است و توسط اکثر دستگاه‌های پخش DVD  پشتیبانی می‌شود. در صورتی که لوگوی DivX بر روی دستگاه پخش DVD درج شده باشد، آن دستگاه قابلیت پخش سی دی‌ها و دی وی دی‌های حاوی DivX  را داراست.
با  استفاده ازقابلیت فشرده‌سازی بالای  DivX  می‌توان  یک فیلم  DVD  را با حداقل افت کیفیت در CD ذخیره کرد و یا چندین فیلم را در یک DVD جای داد. در عین حال به ‌دلیل حجم کم فایل دریافت فیلم DivX  با کیفیت مناسب از طریق اینترنت نیز ممکن است.
همچنین در فیلم‌های DivX  می‌توان قابلیت‌های خاصی را نیز به فیلم اضافه کرد. به ‌طور مثال  کافی است زیرنویس فارسی فیلم مورد علاقه‌ی خود را که در آرشیو داریم ، به طریقی تهیه کرده ( Download از اینترنت یا گرفتن از دوستان) در کنار اطلاعات فیلم رایت کنیم تا قابلیت زیرنویس فارسی نیز به فیلم مورد نظر اضافه شود.
امروزه فیلم‌های DivX در دسترس اند و نرم‌افزارهای بسیاری وجود دارد که  با استفاده از آن می‌توان فیلم‌های VCD و  DVD را به‌ راحتی  توسط کامپیوتر به فایل‌های DivX تبدیل کرد.
لازم به ذکر است که کلیه‌ی دستگاه‌های پخش و ضبط دی‌وی‌دی و سینمای خانگی ال‌جی قادر به نمایش فایل‌های DivX با بهترین کیفیت ممکن می‌باشند.

تهیه شده توسط آقای حسین پیرایش از بخش تضمین کیفیت شرکت خدمات گلدیران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد