کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

سـرویـس GPRS چـیسـت؟

 GPRSکه مخفف عبارت General Packet Radio Service است، اکنون در بیش‌تر تلفن‌های همراه در جهان وجود دارد و بخشی از مجموعه فن‌آوری‌هایی است که برای نزدیک‌تر کردن شبکه‌های نسل دومـ تلفن همراه به کارایی شبکه‌های نسل سومـ طراحی شده‌اند تا ‌آن‌ها را قادر سازد اطلـاعات را بسیار سریع‌تر ارسال و دریافت کنند.

GPRS


در حالی که شبکه‌ی GSM (نسل دومـ) برای مکالمات صوتی عالی به شمار میرود اما در زمینه‌ی ارسال و دریافت داده‌ها محدود شده و تلفن‌های GSM از یک فن‌آوری به نامـ Circuit Switched Data - CSD - برای ارسال اطلـاعات استفاده می‌کنند. تلفن‌های GSM برای استفاده از این فن‌آوری لـازمـ است قبل از ارسال اطلـاعات (مانند برقراری یک تماس صوتی) ارتباط ویژه‌ای را با شبکه برقرار کنند که تا 30 ثانیه زمان میبرد و به محض اتصال به شبکه اطلـاعات ارسال یا دریافت می‌شوند و کاربر باید برای مدت زمانی که آنلـاین بوده پول پرداخت کند اما سرعت انتقال اطلـاعات نسبتا کند است. اما GPRS که از عبارت General Packet Radio Service (سرویس‌ بسته‌های رادیویی)، گرفته شده روش ارتقای تلفن‌های نسل دومـ (2G) به شمار میرود تا ‌آن‌ها را قادر سازد اطلـاعات را بسیار سریع‌تر ارسال و دریافت کنند.

تلفن‌های همراه با اتصال به سرویس GPRS به اینترنت متصل هستند و می‌توانند اطلـاعات را فوری و با سرعت بالـاتری منتقل کنند که معمولـا بین 32 تا 48 کیلوبایت بر ثانیه است و کاربر برخلـاف شبکه GMS در GPRS براساس مقدار اطلـاعاتی که منتقل کرده پول پرداخت می‌کند به علـاوه مزیت اضافی GPRS این است که اطلـاعات می‌توانند همزمان با انجامـ مکالمه صوتی منتقل شوند. ویژگی کلیدی یک شبکه نسل سومـ (3G) قابلیت انتقال حجمـ بالـایی از اطلـاعات در سرعت بالـا است که تا دو مگابایت بر ثانیه می‌رسد و اعمالی نظیر مکالمه ویدیویی، دانلود ویدیوها، مرور وب، ایمیل و غیره را امکان‌پذیر می‌سازد. GPRS مبتنی بر بسته است که در آن اطلـاعات GPRS در مجموعه‌ای از بسته قرار می‌گیرند که می‌توانند بر روی مسیرهای متعددی در یک شبکه روت شوند و در نقطه دریافت مجددا به همـ بپیوندند؛ خود اینترنت مثالی از شبکه‌ی اطلـاعات بسته‌یی است. سرویس GPRS برای نخستین بار امکان اتصال دائمی به اینترنت در تلفن همراه را فراهمـ کرد و هر سرویسی که برروی اینترنت ثابت امروز - پروتکل انتقال فایل FTP- مرور وب، چت، ایمیل، تل نت - انجامـ می‌گیرد در شبکه‌های تلفن همراه دارای سرویس GPRS قابل دسترس خواهد بود.

این سرویسها کاربردهای متعددی را در شبکه‌های GSM که به علت محدودیت سرعت CSD موجود نبودند و طول سرویس پیامـ کوتاه یا همان SMS را که 160 کاراکتر است، تسهیل میکند. GRPS تمامی برنامه‌های اینترنتی را که کاربر معمولـا در رایانه انجامـ می‌دهد مانند مرور وب و چت بر روی شبکه تلفن همراه، انتقال اطلـاعات و قابلیت دسترسی و کنترل از راه دور دستگاه‌های خانگی را امکان‌پذیر می‌کند. GPRS امکان ارسال اطلـاعات در حجمـ بالـا را بر روی شبکه‌های تلفن همراه با سرعتی که سه تا چهار برابر بیشتر از سیستم‌های GSM قراردادی است می‌دهد. GPRS با امکان‌پذیر کردن انتقال سریع‌تر، فوری و موثر اطلـاعات را در شبکه تلفن همراه سرویس داده تلفن همراه نسبتا کمـ هزینه‌ای نسبت به SMS به شمار می‌رود. کاربران برای استفاده از GPRS باید یک تلفن همراه مجهز به امکان GPRS یا مودمـ آن برای لپ تاپ‌ها و رایانه‌های جیبی PDA و اشتراک در شبکه تلفن همراهی که از GPRS پشتیبانی می‌کند داشته باشند؛ همچنین اشتراک GPRS نیز باید برای آن‌ها فعال شود. امکان ارسال MMS در شبکه‌های GPRS وجود دارد؛
GPRS
MMS یا Mutimedi Messaging Service استاندارد برای سیستمهای پیامـ‌رسانی تلفنی است که تحول سرویس پیامـ کوتاه یا SMS محسوب می‌شود. MMS مانند SMS شیوه‌ای برای ارسال پیامـ از تلفنی به تلفن دیگر است با این تفاوت که می‌تواند بجز متن دارای صدا، تصویر و ویدیو نیز باشد. به علـاوه ارسال پیامـ MMS از یک تلفن همراه به یک آدرس ایمیل امکان‌پذیر است. چهار فورمت متن - فورمت شده با فونت و رنگ و غیره - تصویر با فورمت GIF و JPEG، صوتی (MIDI و MP3) و ویدیو (MPEG) می‌توانند در پیامـ MMS جای بگیرند و پیامـ MMS برخلـاف SMS که محدود به 60 کاراکتر است محدودیتی در اندازه ندارد. 

 منبع مقـاله: Wikipedia.org

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد