دیروز اولین روز افتتاح نمایشگاه CES در لاس وگاس بود. در اینجا هزاران هزار نفر از افراد جمع میشوند تا از تکنولوژیهای جدیدی که قرار است در طول این سال به بازار ارائه شوند، خبردار شوند. امسال تبلیتها و تلویزیونهای سه بعدی در مرکز توجه همگانی هستند. در تصویر بالا، ارتشی از استورمتروپرها - سربازان جنگ ستارگان - را میبینید که برای محافظت از غرفه پاناسونیک و تکنولوژیهای سه بعدیاش صف کشیدهاند. برای دیدن این گزارش تصویری از CES امسال ادامه مطلب را از دست ندهید.
در اینجا هم دن گورا از اینتل جدیدترین لپتاپ دل را نمایش میدهد. نمایشگر این لپ تاپ میتواند حول محور افقی بچرخد و لپتاپ را در عرض چند لحظه به یک تبلت تبدیل کند.
امسال، تبلتهایی که از آندروید استفاده کنند مطمئنا فروش خیلی خوبی خواهند داشت، از جمله این مدل ارزان از Gemtek. حالا دیگر دوران پادشاهی مایکروسافت در دنیای سیستم عامل گذشته و با حضور لینوکس و اندروید بر روی تبلتها و گوشیهای همراه، مایکروسافت شخصا مجبور شده تا شروع کند به سازگار کردن خودش با پردازندههایی مانند ARM. پیش بینی میشود که از امسال، حکمرانی مطلق وینتل (اینتل و ویندوز) به سر رسیده باشد.
البته همه چیز هم در این نمایشگاه کوچک و قابل حمل نیست. از جمله این پی سی مدیا سنتر با ۴ گیگابایت رم، یک ترا قدرت ذخیره سازی و ۶ کانال صوتی دیجیتال و HDMI. برچسب تبلیغاتی این محصول میگوید «رنگ: طلایی.»
بیشتر دیوارها را نمایشگرهای بزرگی پوشاندهاند که نه فقط در دیوارهای سالن اصلی نمایشگاه CES مراجعان را از مسایل گوناگون آگاه میکنند که حتی به هتلهای اطراف و سالنهای نمایش موقت هم نفوذ کردهاند.
البته همه چیز هم در لبه تکنولوژی نیست. محافظت کنندههای گجت دریمگیر، حفاظهای سادهای هستند که با شکلهای بامزهشان تلاش میکنند گوشیها، تبلیتها و دیگر گجتهای شما را از ضربههای اتفاقی سالم به در ببرند.
در این تصویر هم یک کارگر مشغول پر کردن مخزن عینکهای سه بعدی غرفه عظیم ال.جی. است. شاید بزرگترین جاذبه این غرفه تلویزیون سه بعدی ۸۴ اینچیای باشد که احتمالا امسال به اتاق پذیرایی خانههای چندانی راه پیدا نخواهد کرد.
البته پاناسونیک و سونی هم از ال.جی. عقب نماندهاند و عینکهای سه بعدی را در اختیار مراجعین قرار میدهند، هرچند که برخی از تحلیلگران میگویند هیجان تلویزیونهای سه بعدی به زودی فروخواهد نشست و کمتر کسی این ابزار را جایگزین تلویزیونهای فعلیاش خواهد کرد.
نمایش CES قبلی تقریبا صد هزار مراجعه کننده داشت. درست است که این سالن پر است از خبرنگار ولی هدف اصلی این نمایشگاه، تجار و سرمایهگذاران هستند. خبرنگار اکونومیست در این باره میگوید «من همیشه به همکارانی که قرار است CES را گزارش کنند تسلیت میگویم. این نمایشگاه تقریبا غیرقابل گزارش است و از خیلی نظرها تا حدی غیرمفید. این یک هیجان در صنعت است اما واقعا مغز صنعت اینجا نیست.». میشود گفت که گزارش امسال میتواند چیزی شبیه به این باشد «کلی تلویزیون سه بعدی و کلی تبلت و چند گوشی همراه.» چرا که جزییات هر گجت برای عموم مردم - و در نتیجه رسانههای غیر تخصصی - جذاب نیست.
غرفه کانن هم پر است از دوربین و به شکل همزمان نمایشهای آکروبات.
مرد آندرویدی هم اینجا است. یک شرکت کننده علاقمند با کلاه و کوله پشتی.
شرکت هرشی هم برای معرفی خط تولید جدید خود CES را انتخاب کرده: شیرینیهای کوچک ریس. مسوول غرفه میگوید «دائم از ما میپرسند که چرا برای معرفی این شیرینی، این نمایشگاه را انتخاب کردهایم اما ما کارمان را بلدیم.»
همانطور که گفتیم یکی از مهمترین کارکردهای CES، متصل کردن تولید کنندگان و فروشندگان به همدیگر است. به دور از هیاهو و سر و صدای سالن اصلی، مکانهایی مهمتر از غرفهها به ایجاد ارتباط بین تولید کنندگان و کسانی اختصاص یافتهاند که میتوانند این کالاها را به بازارهای متنوع و گاه دوردست جهان برسانند.
سالن شمالی، به صنایع مرتبط با خودرو اختصاص یافته و پر است از خودروهای کلاسیکی که بلندگوهای عظیم در آنها کار گذاشته شده.
House of Marley هم انواع ابزارهای صوتی را به CES آورده؛ از بلندگوها تا هدفونها و پخش کنندههای قابل حمل. بخشی از سود این شرکت به فعالیتهایی خواهد رسید که باب مارلی از آنها حمایت کرده.
و هر چقدر هم که تبلتها و تلویزیونهای سه بعدی مد شده باشند، گجتهای کلاسیک هنوز جایگاه خودشان را دارند. کانن در زیر ویترینهای شیشهای، این لنزهای عظیم (با قیمت عظیم) ۸۰۰ میلی متری را به نمایش گذاشته.
Narenji.ir
بعضی از تولید کنندگان هم هستند که گجتهایشان را جوری به نمایش گذاشتهاند که هیچ کس نتواند شخصا با آنها کار کند. شاید هم گجت هنوز به شکل کامل کار نمیکند که نخواستهاند آن را برای امتحان به دست کس دیگری بدهند.