کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

تلویزیون سه بعدی بخرید که لرزش و پرش تصویر نداشته باشد

در این متن به مطالب بی پرده ای در مورد جایگاه تکنولوژی تلویزیون سه بعدی که این روزها به موضوع مهمی در  وب سایت ها، رسانه ها و روزنامه ها  و … تبدیل شده می پردازیم. لازم به ذکر است که این متن با همکاری کارشناسان  فنی شرکت ال جی نگاشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام، در واقع در این چند مدتی که تکنولوژی های سه بعدی تلویزیون ها به بازار آمده است، وب سایت ها و روزنامه ها و رسانه های دیگر در تلاشند تا تصویر پیچیده ای از تکنولوژی در حوزه ای که در آن آشنایی زیادی ندارند ، ارائه دهند و آنها در این مسیر، اطلاعات این تکنولوژی ها رو به طور واضح و درست بیان نمی کنند. ما در اینجا سعی می کنیم تا یک بررسی دقیق و جامع را برای خوانندگان ارائه دهیم.

ابتدا بحث خود را به طور واضح بروی کیفیت تصویر تلویزیون های سه بعدی متمرکز می کنیم. البته این مورد کاملا از دیدگاه فنی بررسی می شود. رزولوشن تصویر عبارتست از تعداد پیکسل های قابل شمارش در تصویر. اخیرا بحث های زیادی بروی این موضوع شده که آیا مدل های  FPR  (Film Patterned Retarder) کاملا HD هستند یا نه .

ابتدا اجازه دهید که واژه FULL HD را توضیح دهیم. عموما FULL HD یا ۱۰۸۰p صفحه ای است که ۱۹۲۰ پیکسل در عرض و ۱۰۸۰ پیکسل در طول داشته باشد و همچنین به این معنا است که چشم انسان بتواند تمام ۲,۰۷۳,۶۰۰ (۱۹۲۰*۱۰۸۰)  پیکسل را بشمارد، که این صفحه ها با نام ۱۰۸۰p  ویا ۱۰۸۰i نامگذاری شده اند. هرچند در حال حاضر تمام تلویزیون های سه بعدی ۱۰۸۰p  را پشتیبانی می کنند.

شما می توانید با عینک سه بعدی در هر دو مدل SG  و FPR  بالغ بر ۲ میلیون پیکسل را بشمارید (مطمئنا شما نمی خواهید این کار را انجام دهید ؟!) به عبارت دیگر می خواهم بگوییم که بحث و جدل در مورد تفاوت Resolution مدل های SG  و FPR کار کاملا اشتباهی است ،چرا ؟ به این دلیل که آنها رزولوشن تصویر مشابهی دارند.

بیان علت تفاوت  زاویه دید در خانه و فروشگاه

ما اکثرا در زمان خریدن تلویزیون یا مانیتورها یا گوشی های همراه، بارها زاویه دید دستگاه را بررسی می کنیم. امروزه بیشتر دستگاه ها به شما این امکان را می دهند که  زاویه دید ۱۸۰ درجه  داشته باشید. اگرچه این زاویه دید برای تلویزیون های سه بعدی چه SG  ویا FPR مشابه و محدود است. حالا ببینیم اگر این محدودیت زاویه دید مشکل ایجاد کند چه اتفاقی می افتد!

برخلاف مانیتور ها و گوشی های تلفن همراه که صفحه نسبتا از فاصله نزدیک مشاهده می شوند تلویزیون ها از فاصله دورتر مشاهده می شوند. براساس تحقیقاتی که اخیرا در ژاپن انجام شده است ، بیشتر مردم تلویزیون را با زاویه قائم۱۰ درجه و زاویه افقی ۵۵ درجه مشاهده می کنند.این مناسب ترین زاویه دیدی است که به طور عادی برای توسعه و ساخت تلویزیون ها مورد توجه قرار می گیرد.

دلیل محدودیت زاویه دید قائم، در کاراکتر تصویر مدلFPR  است که بیشتر از این زاویه، از پخش شدن نور در پیکسل های افقی جلوگیری می کند.درحال حاضر زاویه دید قائم تقریبا ۱۳ درجه و زاویه دید افقی ۱۸۰ درجه است. از فاصله ۲ متری زاویه دید قائم تقریبا ۹۲ سانتی متر تفسیر میشود و از فاصله ۳ متری زاویه دید تقریبا ۱۳۸ سانتی متر تفسیر میشود.

برای مدل SG زاویه دید از لحاظ تئوری چه برای قائم و چه افقی ۹۰ درجه است. اگرچه در عمل  این زوایا تحت تاثیر محدویت های دیگر قرار می گیرند.تلویزیون و عینک باعث جابجایی سیگنال های همگام می شوند و باعث می شوند که سیگنال ها جلو و عقب فرستاده شوند و این امر موجب محدودیت در زاویه دید می شود. در حال حاضر زاویه دید هم برای افقی هم قائم ۴۰ درجه است و وقتی زاویه بازتر شود تلویزیون دیگر نمی تواند سیگنال ها را با عینک سه بعدی همگام و یکسان کند و این باعث محدودیت در دید میشود.

 آیا هر دو نوع صفحه  نمایش های سه بعدی SG  و FPR افت درخشندگی دارند ؟

مردم براین باورند که مدل های FPR  تصاویر تیره ای دارند چون از فیلم های پلاریزه شده استفاده می کنند اما در واقع  این تصور غلطی است. زیرا  که این سری از آخرین فناوری های موجود استفاده شده است و حتی در قسمت اتلاف درخشندگی  بیشتر بروی آن کار شده است و بیشتر بهبود یافته است . هنگامی که بدون عینک ۳ بعدی به تصاویر هردو نوع SG  و FPR  نگاه بیاندازیم تفاوت ناچیزی بین این دو مدل مشاهده می کنیم که قابل چشم پوشی است و در واقع  درخشندگی و روشنایی هر دو مدل تلویزیون های سه بعدی یکسان است.

حالا می خواهیم به شما توضیح دهیم که چگونه درخشندگی تصویر، وقتی از عینک ۳ بعدی استفاده می کنید تغییر می کند. اما قبل از آن بهتر است بدانید که درخشندگی هر دو مدل ۴۵۰ nit (nit : واحد اندازه گیری درخشندگی) است. مدل های قبلی PG  افت درخشندگی زیادی  داشتند اما مدل های در حال حاضر FPR  اتلاف درخشندگی در تلویزیون ندارند.

در مدل هایFPR  وقتی با عینک با یک لایه پلاریزه شده نگاه کنیم میزان درخشندگی ۱۷۰ nit    را نشان میدهند.هرچند در مدل های SG  که دارای ۲ لایه پلاریزه شده درعینک ها هستند افت درخشندگی بیشتر دارند و همچنین سری تصاویر راست و چپ و سیاه درخشندگی را تا ۶۵ nit  کاهش می دهند.

همچنان تحقیقات برای افزایش درخشندگی ادامه دارد….به نظر راحت ترین کار برای افزایش درخشندگی تصویر در نور backlight  صفحه نمایش در تصاویر ۳ بعدی می باشد اما این اثر جانبی منفی در بردارد به طوری که کیفیت را در مدل های SG  پایین می آورد..هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

تلویزیون های ۳ بعدی را به صوری ۲ بعدی تماشا کنید!

برعکس مدل های SG، این موضوع که خط های عمودی در مدل های تلویزیون FPR  در نمایش ۲ بعدی دیده می شوند  از دید مصرف کنندگان ناخوشایند است، اما این خطا تازه زمانی دیده می شوند که از فاصله خیلی نزدیک به آنها نگاه کنید.

اما نکته مهم این جا است که این خط ها در فاصله بیشتر از ۱٫۲ متر دور تر از تلویزیون  دیده نمی شوند، و این فاصله ایست که شرکت ال جی به عنوان حداقل فاصله برای تماشای تلویزیون های ۳ بعدی خود تعیین کرده است. این مورد، توصیه ای در انتخاب تلویزیون ۳ بعدی از طرف سازنده این تلویزیون ها  است .

اکنون این سوال مطرح است که شما کدام تلویزیون را باید بخرید؟ البته که هیچ کارشناسی دقیقا نمی تواند برای شما انتخابی کند، اما اگر ملاک های فنی را در نظر بگیریم می توان نکته زیر را مورد توجه قرار داد:

“تلویزیون سه بعدی بخرید که لرزش و پرش تصویر نداشته باشد !”

از دیدگاه یک مصرف کننده، مهم ترین چیزی که اهمیت دارد راحت بودن چشم ها است دز زمانی که تلویزیون را تماشا می کنید تا اینکه شما دچار سرگیجه نشوید. البته در زمان خرید تلویزیون های ۳ بعدی  بحث های زیادی بروی وزن و قیمت  عینک ها،مطابق میل خود بودن ،وضعیت دیدن ، تداخل در دیدن ، رزولوشن، زاویه دید ، درخشندگی و روشنایی ،نمای دید ۲ بعدی و  یا تبدیل نمای ۲ بعدی به ۳ بعدی و … وجود دارد،  اما می توان گفت که مهم ترین نکته برای یک تلویزیون سه بعدی از دید کارشناسان، راحتی در مشاهده تصاویر با کیفیت بالای ۳بعدی است !

البته توصیه مهم دیگر این است که برای دیدن محصولات در فروشگاه ها وقت بیشتری بگذارید. بروید و نمایش های مقایسه ای محصولات را ببینید و با دقت خصوصیات و قیمت ها را قبل از اینکه انتخاب خرید کنید بررسی کنید.

در پایان باید به این نکته اشاره نمود که با وجود گوشی های هوشمند و تلویزیون های سه بعدی  ، دوران دنیای سه بعدی فرا رسیده است.آیا شما به این موضوع فکر کرده اید که گرفتن تصاویر و ویدیو های  سه بعدی بوسیله گوشی های هوشمند جدید  و تماشای آنها در تلویزیون های سه بعدی  چقدر لذت بخش است ؟ امیدواریم که شما لذت زیادی از این عصر سه بعدی که آغاز شده ببرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد